In 2016 zijn huishoudens die dat nodig hadden ondersteund door de generalisten van WIJeindhoven, vaak ook met inzet van 2e lijns aanbieders. Voor een groot deel van die groep betrof het een eerste contact met de stichting, omdat zij zijn ‘overgedragen’ vanuit de gemeente. Deze overdracht heeft ertoe geleid dat bij de stichting de verhouding tussen actieve en inactieve dossiers anders lag in 2016 dan structureel voorzien (meer actieve dossiers). Dit heeft (mede) geleid tot een hoge werkdruk bij de stichting, wat er weer toe heeft geleid dat op een aantal ontwikkelopgaven van de stichting minder grote stappen zijn gemaakt dan gedacht.
Om onze doelstellingen te bereiken hebben we stichting WIJeindhoven gesubsidieerd en gefaciliteerd en hebben we dienstverlening laten bieden door allerhande aanbieders op het terrein van participatie, ondersteuning, jeugdhulp en zorg. Om dit proces soepel te laten lopen is veel geïnvesteerd in de inrichting, uitlijning en automatisering van het primaire proces van keukentafel tot en met factuur. Om het proces aan de keukentafel te faciliteren is in 2016 de Steunwijzer 'live' gegaan. Om de sturingsfunctie van Raad, college en ambtelijk apparaat te faciliteren is het Dashboard sociaal domein doorontwikkeld tot een werkende versie.
Op verschillende terreinen, zoals schulddienstverlening, participatie, jeugd en beschermd wonen is samen met inwoners, generalisten en aanbieders verder gewerkt aan een transformatie van het voorzieningenaanbod. Dat doen we in veel gevallen samen of in afstemming met regiogemeenten. We hebben flinke stappen kunnen zetten in de samenwerking tussen generalistenteams en huisartsen in de eerste lijn. Ook Veilig Thuis is in 2016 stevig neergezet.
In 2016 hebben we de eerste metingen kunnen doen naar de cliëntervaringen, met als uitkomst dat mensen zich door de bank genomen goed ondersteund voelen (waarbij we aantekenen dat de respons, zeker op het terrein van de jeugdwet erg laag was). Al zijn er ook uitzonderingen en blijkt de weg via WIJeindhoven nog niet voor iedereen even gemakkelijk te vinden en naar tevredenheid te doorlopen. Hierop is en wordt door de stichting extra ingezet. Daarbij hebben we vanuit de gemeente in 2016 belangrijke stappen gezet op het terrein van onafhankelijke cliëntondersteuning, 2nd opinion en de raadgever sociaal domein.
In 2016 hebben we vastgesteld dat een aantal inwoners de dupe werden van niet beoogde effecten van ons eigen bijdrage-beleid. Daarom hebben we in de zomer ons beleid aangepast.
In 2016 hebben we meer mensen dan begroot ondersteund op het terrein van armoederegelingen, schuldhulpverlening, uitkeringen, ambulante jeugdhulp en beschermd wonen. Daarmee is geborgd dat in Eindhoven niemand tussen wal en schip raakt en mensen altijd de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Het leidt wel tot een financieel tekort.
Raadsprogramma 2 bestaat uit 6 collegeproducten, die in het vervolg van dit hoofdstuk worden toegelicht.
2.1 Wijkteams
2.2 Voorzieningen
2.4 Participatie
2.5 Inkomen
2.6 Persoonlijke dienstverlening
2.7 Regie overnemen
Indicatoren
In 2016 hebben we in het voorjaar een set aan effect- en prestatieindicatoren toegevoegd aan de begroting, die daarvan initieel verstoken was. Deze initiële actie is naar de begroting 2017-2020 toe gevolgd door een complete update van de indicatoren die in de begroting van het Sociaal Domein worden gebruikt.
Een gevolg hiervan is dat in de voorliggende Jaarrekening een aantal indicatoren niet kan worden gevuld. Vanaf de jaarcyclus 2017 kan dat wel.