Sociale ondersteuning
Regie overnemen
Inleiding
Tot de 'top van de piramide' behoren voorzieningen als beschermd wonen, trajecten voor dak- en thuislozen en jeugdverblijf. Jeugdverblijf betreft dan zowel lichtere vormen als pleegzorg en gezinshuizen, maar ook gesloten jeugdzorg en intramurale geestelijke gezondheidszorg.
Dergelijke voorzieningen worden alleen ingezet bij de meest complexe problematiek die langdurig van aard kan zijn.
Wat hebben we bereikt?
Voor collegeproduct 2.7 Regie Overnemen hebben wij in 2016 de volgende resultaten behaald:
- Inwoners die de regie op hun leven (tijdelijk) kwijt waren, zijn op een passende wijze ondersteund in hun hulp- en ondersteuningsvraag.
- Er is maatschappelijke opvang geboden aan hen die nergens anders meer terecht konden of wilden.
- Innovatietraject jeugdbescherming samen met jeugdzorginstellingen en cliënten afgerond. De resultaten zijn meegenomen in de aanbestedingsprocedure Jeugdbescherming en Jeugdreclassering 2017-2019 Zuidoost-Brabant. Deze aanbestedingsprocedure is succesvol afgerond.
- Het adviesrapport “Versterking opvoedondersteuning” is opgeleverd. Dit advies wordt samen met partners uit onder meer de sociale basis vertaald in concrete uitvoeringsactiviteiten ter preventie van inzet van zwaardere jeugdzorg.
- Samen met aanbieders, cliënten en de regiogemeenten hebben wij een visie op de toekomst van de GGZ / EPA, genaamd “de Stip”, geformuleerd. Dit moet uitmonden in een transformatieagenda voor Beschermd Wonen.
- Regionale aanpak 18-/18+ is opgestart en analyse naar problematiek is uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een concept-uitvoeringsprogramma, dat in 2017 en 2018 wordt uitgevoerd.
- City Deal Inclusieve Stad is gesloten in maart 2016, In oktober 2016 publicatie analyse document en aankondiging experimenten.
- In Zuidoost-Brabant is intensief samengewerkt aan een aantal inhoudelijke thema's, zoals pleegzorg, veiligheidsketen, regionale crisisaanpak. Ook is intensief samen gewerkt met regiogemeenten ten aanzien van inkoop van jeugdhulp.
- Er is flink geïnvesteerd in het betrekken van jongeren bij een aantal programma's, zoals de aanpak 18-/18+ en pleegzorg. Jongeren zijn geschoold in het ophalen van advies bij andere jongeren over gemeentelijke aanpak. Deze pool "adviesvangers" wordt begeleid en ondersteund hierbij vanuit de gemeenten in Zuid-oost Brabant.
- In Zuidoost-Brabant is intensief samengewerkt aan een aantal inhoudelijke thema's, zoals pleegzorg, veiligheidsketen, regionale crisisaanpak. Ook is intensief samen gewerkt met regiogemeenten ten aanzien van inkoop van jeugdhulp.
- Er is flink geïnvesteerd in het betrekken van jongeren bij een aantal programma's, zoals de aanpak 18-/18+ en pleegzorg. Jongeren zijn geschoold in het ophalen van advies bij andere jongeren over gemeentelijke aanpak. Deze pool "adviesvangers" wordt begeleid en ondersteund hierbij vanuit de gemeenten in Zuid-oost Brabant.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Vooropstellen zelfstandig wonen en wonen in gezinssetting | ||
In 2016 is een start gemaakt met het verbetertraject pleegzorg met als doel om meer kinderen in pleeggezinnen op te vangen in plaats van in residentiele instellingen. | ||
Leggen nadruk op werk/participatie in plaats van zorg en ondersteuning | ||
In 2016 hebben we de P-taken overgedragen aan de stichting WIJeindhoven. Zij kunnen nu vanuit hun integrale positie in de leefwereld met deze beweging aan de slag. Ze zijn daarin - ook naar eigen zeggen - eind 2016 nog niet volledig effectief. de stichting heeft een krachtig ontwikkelprogramma op deze beweging gezet. Vanuit het programma Participatie worden zij actief ondersteund. Via de inzet van (werk)trajecten van onder andere Springplank040 en Neos is meer de nadruk gelegd op werk/participatie als katalysator voor verbeteren zelfredzaamheid in plaats van primair de nadruk te leggen op zorg en ondersteuning. | ||
Maken afspraken met corporaties voor strategische agenda | ||
Afspraken maken met corporaties voor strategische agenda (voldoende, geschikte en betaalbare woningen voor alle doelgroepen (ook jongeren), verspreid over de stad. In 2016 zijn wij er niet aan toegekomen om op basis van de woonvisie een tactische agenda met woningcorporaties op dit terrein te stellen. Voor 2017 voorzien wij een verdere verkenning om wel tot zo'n agenda te komen. In 2017 worden - in samenspraak tussen SD en RD - de gesprekken met de woningcorporaties opgestart. | ||
Continu scholen en adviseren in basisstructuur, 1e en 2 lijn, ten aanzien van kindermishandeling en huiselijk geweld | ||
In 2016 zijn ca. 1.800 professionals en vrijwilligers geschoold in het herkennen en hoe om te gaan met signalen van kindermishandeling. Daarnaast hebben 300 professionals (waaronder een groot aantal generalisten van stichting Wij) een training gehad in Signs of Safety; een werkwijze hoe met inzet van het netwerk kinderen zoveel mogelijk thuis kunnen blijven ook bij vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld. | ||
Inrichten prestatiesturing richting instellingen | ||
In 2016 is het team contractmanagement ingericht. De grote instellingen worden periodiek bezocht en samen met instellingen wordt bekeken welke verantwoordingseisen er gaan gelden voor de instellingen. Tevens zijn er afspraken gemaakt met regiogemeenten over de uitvoering van contractmanagementtaken. | ||
Verbeteren samenwerking tussen Veiligheidsketen met name op terrein jeugd en WIJ-teams | ||
In 2016 zijn de samenwerkingsafspraken tussen Veilig Thuis, Raad voor de Kinderbescherming, Gecertificeerde instelling en de Wij teams verder geconcretiseerd en geïmplementeerd in de praktijk. Binnen de Stichting zijn afspraken gemaakt over de inzet van geregistreerd jeugdzorgmedewerkers in risicovolle casuïstiek. | ||
Maken afspraken werkwijze gericht op grotere inzet pleegzorg en specifieke afspraken over inzet netwerkpleeggezinnen | ||
Regionaal traject is hiertoe opgestart, waarin samen met pleegouders/kinderen en aanbieders pleegzorg bekeken wordt welke verbeteringen moeten worden gerealiseerd om te komen tot grotere inzet pleegzorg, meer pleeggezinnen, betere matching, goede ondersteuning van pleegouders en meer inzet van netwerkpleeggezinnen. Het traject loopt op schema en wordt in 2017 geïmplementeerd in de (inkoop)afspraken. |
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Voorkomen escalatie in de top (MKBA: 3% t.o.v. totale caseload 2015) | 0 | 3 | 0 |
% in top piramide | 0,58 | 0 | 2 |
Aantal jeugdigen met rechterlijke maatregel | 3.420 | 3.200 |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Voorkomen escalatie in de top (MKBA: 3% t.o.v. totale caseload 2015) | We hebben onvoldoende inzicht in de beoogde resultaten. Om deze reden zijn in de eerste helft van 2016, de bijbehorende indicatoren kritisch onder de loep genomen. Dit heeft geleid tot aangepaste indicatoren voor de begroting 2017. Deze indicatoren zijn meetbaar, op deze manier krijgen wij beter inzicht in de beoogde resultaten en kan hier sturing aan gegeven worden. |
% in top piramide | In 2014 en 2015 waren de waardes onbetrouwbaar vanwege het ontbreken van voldoende bronnen. De waarde 2016 is gebaseerd op informatie uit het Dashboard Sociaal Domein. Vanwege de onbetrouwbaarheid van de gegevens in 2015, kan hier dus geen trend uit worden afgeleid. |
Aantal jeugdigen met rechterlijke maatregel | De lokale aantallen zijn nog niet bekend. Wel zien we via Waarstaatjegemeente.nl dat in Eindhoven 1,0 % van de jeugdigen Jeugdbescherming kreeg in 2016 en 0,4% Jeugdreclassering. Daarmee doet Eindhoven het beter dan de referentiegroep (1,1% en 0,5%). |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -72.775 | -83.518 | -10.743 |
Baten | 1.489 | 2.943 | 1.454 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 3.545 | 3.545 | 0 |
Resultaat | -67.741 | -77.029 | -9.288 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Vluchtelingen | 390 | 390 | N | ||
Het voordeel is met name ontstaan door de teruglopende aantallen asielzoekers, zodat het extra budget voor 2016 niet geheel gebruikt is. Verder was er een voordeel op het budget inhuur omdat werkzaamheden gedeeltelijk door eigen personeel zijn uitgevoerd. | |||||
Ondersteuning wonen jeugd | 436 | 436 | N | ||
Op ondersteuning wonen zijn voor jeugd niet heel materiële verschillen te vermelden. In 2016 hebben meer cliënten dan begroot gekozen voor een PGB in plaats van ZIN. Daardoor valt een gedeelte van het voordeel op ZIN weg tegenover het nadeel op PGB. | |||||
Jeugdzorgplus | -349 | -349 | J | ||
In 2016 zijn er enkele jeugdigen uit Eindhoven méér in jeugdzorgplusinstellingen opgenomen dan begroot. Omdat dit een dure voorziening betreft leidt een relatief kleine afwijking van het begrootte aantal cliënten al snel tot een forse afwijking van het budget. | |||||
PGB ondersteuning wonen jeugd | -283 | -283 | N | ||
Het tekort op ondersteuning wonen jeugd PGB komt voort uit een overschot bij jeugd ZIN. Meer cliënten hebben in 2016 gekozen voor een jeugd PGB in plaats van zorg in natura (ZIN), dan verwacht. | |||||
Overig | -54 | 11 | -43 | N | |
WMO: Beschermd wonen (PGB) | -2.045 | - | -2.045 | N | |
In het najaarsbericht concludeerden wij al dat wij onvoldoende grip hebben op de PGB budgetten. Hier wordt op dit moment actie op ondernomen om de diverse aspecten in het PGB proces door te lichten. | |||||
WMO: Maatschappelijke deelname (ZIN) | -353 | - | -353 | N | |
Het tekort bij MDW ZIN wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een voordeel bij MDW PGB. In 2016 hebben meer cliënten dan begroot gekozen voor ZIN in plaats van een PGB. | |||||
WMO: Maatschappelijke deelname (PGB) | 217 | - | 217 | N | |
Het voordeel bij MDW PGB wordt voor een gedeelte teniet gedaan door een nadeel op MDW ZIN. | |||||
WMO: Maatschappelijke opvang | -645 | -645 | N | ||
We constateren een tekort op de Maatschappelijke Opvang. Op dit moment hebben wij nog niet helder waar dit door is ontstaan. Wij gaan in gesprek met de betreffende aanbieder. | |||||
WMO: Beschermd wonen (ZIN) | -8.057 | 1.444 | -6.613 | J | |
In de batensfeer (eigen bijdrage) is er een overschot te noemen van € 1,4 miljoen doordat in het verleden de baten veel te laag zijn ingeschat. Dat er netto sprake is van een tekort op Beschermd wonen komt met name door een flinke stijging van het aantal cliënten. Verder komt dit doordat een tariefsverhoging voor overgangscliënten heeft moeten plaatsvinden (verrekening verhoging van de huisvestingscomponent in verband met de overheveling van de huisvestingskosten vanuit het rijk naar de gemeenten). De extra meegenomen kosten hiervan zijn geschat op € 1,2 miljoen in 2016. Daarnaast worden € 200.000 euro aan uitvoeringskosten verwacht die niet in de begroting zijn opgenomen. | |||||
Totaal | -10.743 | 1.455 | -9.288 |