Verbonden partijen
Een verbonden partij is een rechtspersoon waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel in het bestuur of een stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen beschikbaar stelt, die zij mogelijk kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij.
Rechtspersonen zijn in te delen naar privaatrechtelijke rechtspersonen en de publieksrechtelijke rechtspersonen. Bij de privaatrechtelijke rechtspersonen gaat het primair om de stichting/vereniging, de N.V., de B.V. en de C.V. De privaatrechtelijke organisaties vinden hun wettelijke oorsprong in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij de publieke rechtspersonen gaat het primair om de Gemeenschappelijke Regeling (in verschillende verschijningsvormen), die hun basis vinden in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Verder bestaat er nog de combinatievorm, zoals de P.P.S.-constructie (publiek-privaatrechtelijke samenwerking).
Het beleidskader van de gemeente Eindhoven met betrekking tot verbonden partijen is verankerd in de nota “Op afstand verbonden”. In deze nota is een bestuurlijk-juridisch, financieel en organisatorisch kader gegeven voor niet alleen de (privaatrechtelijke) deelnemingen, maar ook voor de (publiekrechtelijke) openbare lichamen, waaraan de gemeente bevoegdheden en taken heeft overgedragen. Het beleid gaat uit van actief aandeelhouderschap om de publieke belangen binnen de verbonden partijen te borgen. Uitzondering vormen de Bank Nederlandse Gemeenten en Enexis Holding, gezien het geringe belang dat de gemeente daarin heeft.
Als aandeelhouder wil de gemeente op de volgende terreinen actief invloed uitoefenen:
- strategie (onder andere koersbepalende investeringen);
- beloningen in de (semi)publieke sector (Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector), maar waar mogelijk ook toegepast bij de privaatrechtelijke rechtspersonen;
- maatschappelijk verantwoord ondernemen (onder andere social return);
- risicobeheersing en weerstandsvermogen;
- benoemingen bestuurders en commissarissen.
In de navolgende inhoudelijke toelichting per verbonden partij wordt expliciet stil gestaan bij de wijze waarop hier in 2016 invulling aan gegeven is. De opzet van deze paragraaf is daartoe uitgebreider dan voorgaande jaren, om op deze manier meer inzicht te geven. Daarnaast worden per verbonden partij de belangrijkste ontwikkelingen en risico's weergegeven en waar mogelijk de financiële stand van zaken per ultimo 2016.
N.B. Tussen een verbonden partij en de gemeente kunnen ook andersoortige relaties bestaan, bijv. subsidies, inkoop, ter beschikking stelling van vastgoed. Hier wordt niet op ingegaan in deze paragraaf, dit komt reeds terug in andere onderdelen van de jaarrekening.
Waar dit vanwege het vertrouwelijke karakter van de (nog niet vastgestelde) voorlopige cijfers 2016 nog niet mogelijk is, zijn in de hierna volgende tabel enkel de jaarcijfers over 2015 opgenomen. Bij de verbonden partijen waar de jaarcijfers 2016 wel gepubliceerd mogen worden zijn tevens de jaarcijfers 2016 opgenomen. In de toelichting per verbonden partij is daarnaast aangegeven welk karakter de opgenomen cijfers over 2016 hebben (voorlopige cijfers of definitieve cijfers).
Naam verbonden partij | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen |
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | |
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE), gevestigd te Eindhoven | 457 | 13.740 | 457 | 463 | 13.824 | 463 |
GR GGD Brabant Zuidoost, gevestigd te Eindhoven | 293 | 13.903 | 3.037 | 52 | 14.096 | 2.352 |
GR Metropoolregio Eindhoven, gevestigd te Eindhoven | 711 | 22.401 | 5.106 | 2.948 | 32.432 | 7.341 |
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB), gevestigd te Eindhoven | 0 | 8.443 | 1.577 | 543 | 6.109 | 1.577 |
GR Veiligheidsregio Zuidoost Brabant, gevestigd te Eindhoven | 2.412 | 21.998 | 9.172 | 4.579 | 28.629 | 6.879 |
GR Werkvoorziening Eindhoven (Ergon), gevestigd te Eindhoven | 903 | 6.280 | 9.620 | 1.514 | 6.615 | 8.816 |
Vennootschappen en coöperaties | ||||||
Bank Nederlandse Gemeenten N.V., gevestigd te Den Haag | 369.000 | 149.514.000 | 4.486.000 | 226.000 | 145.348.000 | 4.163.000 |
Brainport Development N.V., gevestigd te Eindhoven | -72 | 2.410 | 3.215 | 35 | 2.611 | 3.287 |
Breedband Regio Eindhoven B.V., gevestigd te Eindhoven | -41 | 670 | 4.207 | 55 | 768 | 4.248 |
Eindhoven Airport N.V., gevestigd te Eindhoven | 10.636 | 31.506 | 74.678 | 8.269 | 28.634 | 64.500 |
Enexis Holding N.V., gevestigd te Groningen | 207.000 | 3.580.000 | 3.704.000 | 223.100 | 3.471.700 | 3.607.700 |
Flight Forum Beheer B.V. gevestigd te Eindhoven | 0 | 72 | 18 | 0 | 18 | 18 |
Flight Forum C.V. gevestigd te Eindhoven | 140 | 4.628 | 11.927 | 650 | 4.975 | 11.786 |
Muziekgebouw N.V., gevestigd te Eindhoven | -306 | 4.346 | -1.871 | -718 | 4.450 | -1.565 |
Park Strijp Beheer B.V. gevestigd te Eindhoven | 206 | 1.087 | 298 | 375 | 577 | 92 |
Park Strijp C.V. gevestigd te Eindhoven | 239 | 25.856 | 2.002 | 163 | 27.324 | 1.763 |
Parktheater Eindhoven N.V., gevestigd te Eindhoven | 136 | 4.272 | 3.149 | 279 | 3.840 | 3.013 |
Twice Eindhoven B.V., gevestigd te Eindhoven | 244 | 14.768 | 4.866 | 280 | 14.571 | 4.622 |
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE), gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GR heeft als doel het door middel van een openbaar lichaam behartigen van de belangen van – en het tot stand brengen van een samenwerking tussen – de aan de regeling deelnemende gemeenten op het terrein van het beheer van huishoudelijke afvalstoffen afkomstig uit de deelnemende gemeenten en de daarmee samenhangende taken, een en ander met inachtneming van de Wet milieubeheer en van het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
Er zijn in 2016 geen wijzigingen opgetreden. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Is bij de oprichting van Cure 2.0 met ingang van 2014 zo vastgesteld. | ||||||
Geleverde prestaties | Het afval in Eindhoven is binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. De businesscase REnescience, die beoogt de hoeveelheid restafval drastische te reduceren (met 25%) en de kosten verder te reduceren, is vergaand uitgewerkt en voor besluitvorming door de gemeenteraden aangereikt. De begroting 2017 is tijdig (medio 2016) vastgesteld en aan GS van Noord-Brabant aangeboden. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's |
Recente grote projecten vragen een groeiende beschikbaarheid van deskundigheid en beheer van treasury (geldstromen), investeringen, fiscale zaken, juridische zaken, bestuurlijke- en beleidszaken (in relatie tot de gemeenten) en commerciële zaken, zoals verkopen van grondstoffen. Op het moment wordt dit verzorgd door de staf van Cure, door inhuur van kennis en door hulp vanuit gemeenten. Het is wenselijk dat inhuur van kennis gecontinueerd blijft voor grote projecten.
Per 1-1-2017 worden deze niet meer van Van Gansewinkel afgenomen. Er is gekozen om dit binnen Cure zelf te gaan doen door nieuwe en/of aanvullende medewerkers hiervoor.
Per 1 januari 2016 trad de wet Modernisering vennootschapsbelasting overheidsondernemingen in werking. Vanaf dan zijn overheidsondernemingen die winst beogen of structurele overschotten behalen en concurreren met de markt, vpb-plichtig. Dat betekent dat GR’en moeten inventariseren welke activiteiten wel of niet voldoen aan de criteria. Voor de activiteiten die voldoen aan de criteria dient vervolgens naast een commerciële balans en W&V-rekening ook een fiscale balans en W&V-rekening opgesteld te worden en vpb betaald te worden over de fiscale winst.
Als het Renescience-project niet doorgaat resulteert dit direct tot een nadelig resultaat voor Cure. Risicomanagement voor dit project is een continue proces. Bij negatieve besluitvorming ten aanzien van het doorgaan van het REnescience project, resulteert dit in een nadelig resultaat (€ 1,7 miljoen; waarvan gemeente Eindhoven: € 1,3 miljoen). Artikel 60 BBV stelt dat het voornemen van ingebruikname dan komt te vervallen, waarna het negatieve resultaat geheel ten laste komt van de exploitatie van Cure.
Cure heeft geen eigen vermogen. Als bijvoorbeeld Renescience doorgaat, dan wordt geïnvesteerd in een nieuwe fabriek waarvoor een (grote) lening wordt aangetrokken door Cure. Gemeente Eindhoven staat voor ca. 75% garant gezien het aandeel op basis van jaarlijkse bijdrage. De andere gemeenten tezamen voor ca. 25%. Echter, de raad heeft de expliciete financiële bevoegdheid om een garantstelling wel of niet aan te gaan. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
457 | 13.740 | 457 | 463 | 13.824 | 463 | ||
Toelichting financiële informatie | Nog niet vastgesteld. | ||||||
GR GGD Brabant Zuidoost, gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuid-Oost is een samenwerking tussen Eindhoven en de 20 overige regiogemeenten. De GR hierbij geldt als wettelijk opgedragen op basis van artikel 14 van de Wet Publieke Gezondheid. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Het AB vergadert ca. 4 keer per jaar en het DB vergadert maandelijks. Stemverhouding:
Stemverhouding: de zeggenschap is niet in balans met het inwonertal in de regio en met de financiële bijdragen. Momenteel wordt de GR aangepast en is de stemverhouding een van de bespreekpunten. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Per 10-05 maakt wethouder Richters deel uit van het AB, DB en financiële commissie van de GGD. Zij vervangt hiermee haar voorganger wethouder Scholten. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens.Bij de GGD BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het genoemde bezoldigingsmaximum. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | ||||||
Geleverde prestaties |
| ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de kadernota. De belangrijkste ontwikkelingen zijn:
Verdere relevante aandachtsgebieden zijn met name:
| ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
293 | 13.903 | 3.037 | 52 | 14.096 | 2.352 | ||
Toelichting financiële informatie | PG = Publieke Gezondheid; AZ = Ambulancezorg. | ||||||
GR Metropoolregio Eindhoven, gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Het behoud en verstevigen van de internationale concurrentie positie van de regio door het organiseren van een slagvaardige en efficiënte strategische samenwerking op de hoofdthema’s economie, ruimte en mobiliteit. De vertaling hiervan bestaat uit het streven om sterker naar buiten te treden als regio, om eenduidig te gaan opereren op regionale schaal en om efficiënt (regio) intern te gaan samenwerken. Daartoe worden de navolgende opgaven ter hand genomen moeten worden:
Om genoemde opgaven te realiseren kan samenwerking tussen de gemeenten en kennisinstellingen en bedrijfsleven geboden zijn. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal.
Bij het nemen van besluiten heeft ieder lid van het algemeen bestuur in de vergadering twee stemmen. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Met de komst van de heer Jorritsma in 2016 als burgemeester van Eindhoven is de voorzitter van het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur gewijzigd. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting het lid algemeen bestuur. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de ledenvergaderingen aandacht gevraagd. | ||||||
Geleverde prestaties | De ambitie van de regio Eindhoven is om in het jaar 2020 tot de wereldtop te behoren als technologieregio, waarbij een sterke economie wordt gecombineerd met hoge ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid. De Metropoolregio Eindhoven brengt hiervoor partijen bijeen, organiseert het proces en zorgt dat regionale samenwerking internationaal tot voorbeeld strekt. De ambitie van de organisatie is om hierbij ‘het schakelstation’ te zijn die dit op de regionale schaal van de regio Eindhoven doet. Het accent ligt hiermee niet op besluitvorming, met uitzondering van de Regionale agenda en de begroting/jaarrekening, maar op ontwikkeling, afstemming en coördinatie in het regionaal platform, de werkplaatsen en de gesprekstafels. De essentie hierbij is dat uitvoeringstaken teruggegaan zijn naar de gemeenten, met uitzondering van het RHCe (kennis en ontmoetingscentrum voor de regio ten behoeve van cultuurhistorie en modern archiefbeheer) en de taken van de Milieudienst, welke overgeheveld zijn naar de ODZOB. Concrete werkzaamheden:
RHCe: programma met de activiteiten van het Regionaal Historisch Centrum Oud SRE: de afwikkeling van (Europese subsidie)projecten vanuit het oude SRE | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | De totale herplaatsingsopgave naar aanleiding van de transformatie van het SRE naar de Metropoolregio Eindhoven bedroeg 32,8 fte in de periode 2015-2020. De afbouw loopt conform planning, per 1-1-2017 resteert een afbouw van 4,06 fte (bron Stand van zaken reorganiseren SRE, vergadering Algemeen Bestuur 15-2-2017). Om de financiële verplichtingen vloeiende uit de reorganisatie af te dekken is door de organisatie een voorziening getroffen. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
711 | 22.401 | 5.106 | 2.948 | 32.432 | 7.341 | ||
Toelichting financiële informatie | |||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB), gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, 2015 (jaarrekening)):
Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen. Ieder lid van het AB heeft in de vergadering één stem. Besluiten worden genomen met een meerderheid van stemmen van de aanwezige leden, tenzij in de regeling anders is bepaald. Besluiten betreffende vaststelling van de begroting, begrotingswijzigingen en jaarrekening worden genomen met een meerderheid van stemmen, met dien verstande dat de meerderheid van stemmen eveneens tenminste de helft van de omzet vertegenwoordigt welke de uitvoeringsdienst in het voorafgaande jaar heeft gegenereerd (basistaken en verzoektaken).
| ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. De rollen worden ingevuld vanuit de aanstelling bij de deelnemende partijen. Er worden geen salarissen of vergoedingen uitgekeerd. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Is zo ingeregeld bij de oprichting van Odzob. | ||||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting 2016. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Kosten:
Baten:
| ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
0 | 8.443 | 1.577 | 543 | 6.109 | 1.577 | ||
Toelichting financiële informatie | Nog niet vastgesteld. | ||||||
GR Veiligheidsregio Zuidoost Brabant, gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage) 2016:
Het bestuur van de VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën en Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Het AB bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Bij het nemen van besluiten door het AB tot vaststelling van de jaarrekening en tot vaststelling van de begroting en begrotingswijzigingen brengen de leden die een gemeente vertegenwoordigen tot 20.000 inwoners 1 stem uit. De leden die een gemeente vertegenwoordigen met 20.000 of meer inwoners brengen 2 stemmen uit vermeerderd met een stem per volledig veelvoud van 15.000 inwoners, waarmee het aantal van 20.000 inwoners door die gemeente wordt overschreden. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Bij besluit van 12-12-2016 is de heer J.A. Jorritsma, burgemeester van Eindhoven, met ingang van 01-11-2016 benoemd als voorzitter van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Conform concept jaarrekening 2016 voldoet de VRBZO aan de Wet Normering Topinkomens. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is nog niet opgepakt binnen VRBZO. Zal naar verwachting ook in 2017 nog niet gebeuren. | ||||||
Geleverde prestaties | In 2016 is de toekomstvisie verder geïmplementeerd. De Veiligheidsregio haalt de beoogde financiële bezuinigingen, maar dit wordt niet geheel gerealiseerd op de beoogde doelen vanuit de Toekomstvisie maar binnen aangedragen alternatieven. Het financiële effect van de toekomstvisie is voor de gemeente Eindhoven meerjarig negatief. Het uitgangspunt is structurele lasten zo mogelijk structureel en incidentele lasten zo mogelijk incidenteel te dekken, Het structurele nadelige resultaat wordt conform de vastgestelde lijn betrokken bij de bestedingsvoorstellen in de Kadernota 2018-2021 en conform deze lijn is de optie ook nog open om de nadelen op de benodigde bijdrage aan de VRBZO meerjarig incidenteel te dekken uit de reserve frictiekosten VRBZO, zolang de reserve daarvoor toereikend is. De huidige stand van de reserve frictiekosten VRBZO is in iedere geval toereikend om de tekorten op de gemeentelijk begroting te dekken tot en met 2021. De herijking van het gemeentefonds heeft geleid tot aanpassing van de verdeelsleutel onder de 21 gemeenten en resulteert in een lagere benodigde bijdrage van de gemeente Eindhoven vanaf 2017. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Aanbesteding Regionale Ambulance Voorziening: Risico’s: Een zeer grote brand met veel inzet van brandweermaterieel en vrijwilligers Invoering VPB zal naar verwachting geen financiële consequenties hebben. Echter de belastingdienst heeft daarover nog geen besluit genomen waardoor dit mogelijk nog tot een naheffing kan leiden. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
2.412 | 21.998 | 9.172 | 4.579 | 28.629 | 6.879 | ||
Toelichting financiële informatie | Nog niet vastgesteld. | ||||||
GR Werkvoorziening Eindhoven (Ergon), gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Het Werkvoorzieningsschap regio Eindhoven behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de sociale werkvoorziening (WSW) en gezamenlijk afgesproken re-integratietaken voor andere gemeentelijke doelgroepen en UWV doelgroepen (mensen die vallen onder de Participatiewet en Wajongers). | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Het bestuur bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (DB) en de Voorzitter. Het DB bestaat uit de leden van het AB. Het AB benoemt uit zijn midden een voorzitter van het AB die tevens voorzitter is van het DB. De voorzitter vertegenwoordigt Ergon in- en buiten rechte. Als gevolg van de nieuwe Wet op de gemeenschappelijke regelingen is een aangepaste GR vastgesteld waarbij technische wijzigingen zijn doorgevoerd (waarbij bijvoorbeeld een scheiding tussen AB en DB is aangebracht). Het AB bestaat dan uit 10 leden, het DB uit 3 leden. Dit is in de bestuursvergadering Ergon van dec 2016 geagendeerd en vervolgens besloten. Het AB, DB en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen. De statutair vastgelegde zeggenschap is niet in balans met de gemeentelijke bijdrage. Voor de Wsw hoeft dit niet zozeer een probleem te vormen. De gehele statuten van de GR dienen wél in heroverweging genomen te worden (inclusief de stemverhouding) als de participatiedienstverlening (Werkleerbedrijf etc) onder de GRWRE gebracht gaat worden. In 2017 vindt hierover besluitvorming plaats. Op basis daarvan wordt bezien of de GR aangepast moet worden. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Geen wijzigingen in het bestuur in 2016. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Wordt op getoetst. Uit navraag blijkt dat er geen bestuurders zijn bij Ergon die een salaris ontvangen groter dan de norm. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (WSW).Ergon heeft als opdracht om sociale loonvormende arbeid tot stand te brengen. Daarnaast doen ze aan CO2-reductie bijdragen door inzet van elektrische auto’s met name voor gebruik in de binnenstad (stadsreiniging). De gemeente Eindhoven heeft Ergon ook een bijdrage in de kosten verstrekt voor het inrichten van de benodigde laad-infrastructuur. Verder heeft Ergon voor haar activiteiten in de openbare ruimte van Eindhoven een CO2-emissie-certificaat behaald. | ||||||
Geleverde prestaties | Levering prestaties: de belangrijkste taakstellingen zijn:
Realisatie doelstellingen: | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's |
Deze risico's staan vermeld in het strategisch plan 2017 e.v. Er zijn geen specifieke risico's voor 2016. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
903 | 6.280 | 9.620 | 1.514 | 6.615 | 8.816 | ||
Toelichting financiële informatie | Nog niet vastgesteld. | ||||||
Vennootschappen en coöperaties | |||||||
Bank Nederlandse Gemeenten N.V., gevestigd te Den Haag | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA (geen actieve vertegenwoordiging vanwege beperkt aandeel). | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | AVA 21 april 2016: Wisseling Raad van Commissarissen: J.J. Nooitgedagt en T.J.F.M. Bovens treden periodiek af en komen in aanmerking voor herbenoeming. Aan de aandeelhouders wordt gevraagd te stemmen over de voordracht om beide heren te herbenoemen. Daarnaast wordt een vooraankondiging gedaan voor het periodiek aftreden van P.H.M. Hofsté en M. Sint (bij AVA 2017). Beide vrouwen komen in aanmerking voor herbenoeming. De aandeelhouders worden in de gelegenheid gesteld om personen aan te bevelen ter voordracht voor de invulling van commissaris. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de BNG is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. Tijdens de bijzondere aandeelhoudersvergadering van 5 oktober 2016 zijn de aandeelhouders gevraagd in te stemmen met een wijziging van de bezoldiging van Raad van Commissarissen. Het beloningsbeleid van Raad van Bestuur BNG is op 27 april 2009 vastgesteld door de AVA en bevindt zich binnen de kaders van het beloningsbeleid van de rijksoverheid ten aanzien van staatsdeelnemingen. Ieder lid van Raad van bestuur ontvangt een vaste en variabele beloning. De variabele beloning is maximaal 20% van de vaste beloning. Na de aankondiging van herijking van het beloningsbeleid bij alle staatsdeelnemingen door de minister van Financiën in 2013 is een voorstel voorbereid waarvoor tijdens de Bijzondere AVA goedkeuring van de aandeelhouders wordt gevraagd. De Commissie Financiën VNG is nadrukkelijk betrokken bij de totstandkoming van het voorstel tot wijziging van het beloningsbeleid van Raad van Bestuur BNG. In de dossiers ter voorbereiding van de AVA's wordt aandacht geschonken aan het beloningsbeleid. De BNG behandelt het onderwerp van beloning tijdens de AVA's of tijdens een bijzondere AVA in geval er een besluit wordt gevraagd. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | De BNG houdt zich bezig met Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ieder jaar wordt bij de jaarstukken het MVO beleid van de bank toegelicht in een apart boekwerk. Het MVO beleid kent 5 thema's, te weten veilige bank, verantwoorde groei, betrokken medewerkers, maatschappelijke betrokkenheid en duurzame bedrijfsvoering. | ||||||
Geleverde prestaties | Via het verrichten van bancaire activiteiten bij te dragen aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarnaast winststreven BNG met oog op het uitkeren van dividend aan de aandeelhouders. Bijdrage financiering maatschappelijke voorzieningen voor de burger is momenteel niet van directe betekenis voor de gemeente Eindhoven. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Het gemeentelijk aandeel is 0,3% van het totaal. De invloed van de gemeente is dus erg beperkt.
| ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
369.000 | 149.514.000 | 4.486.000 | 226.000 | 145.348.000 | 4.163.000 | ||
Toelichting financiële informatie | Betreft de cijfers die BNG zelf per persbericht van 13 maart 2017 gepubliceerd heeft. | ||||||
Brainport Development N.V., gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met Metropoolregio Eindhoven, Helmond, Veldhoven, Best (aandeelhouders A) en stichting Brainport (aandeelhouder B), bestaande uit partners uit bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen, die samenwerkt aan het versterken van Brainport Regio Eindhoven.
| ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn: de Stichting Brainport (50%), het Metropool Regio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (stichting) bepaalt de strategie van de vennootschap, de publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Middels een schriftelijke ronde heeft de AvA ingestemd met het RvC-voorstel om mevrouw Carsouw (directeur) opnieuw een tijdelijke arbeidsovereenkomst aan te bieden met als einddatum 31 december 2020. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. De RvC geeft aan dat de tijdelijke arbeidsovereenkomst van de directeur in overeenstemming is met het beloningsbeleid van de AvA. Deze voldoet op haar beurt aan het gemeentelijk deelnemingenbeleid. Bij de voorbereiding op het agendapunt neemt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting de aandeelhouder. Aandeelhouder Eindhoven heeft in de voorbije AvA aangegeven dat het bezoldigingsbeleid voor de bestuurder van Brainport Development nog dateert van vóór inwerking treden van de WNT. Volgens het huidig geldend bezoldigingsbeleid van de vennootschap zou het theoretisch mogelijk zijn om, in het geval van een meerhoofdige directie, een bestuurder van de vennootschap een bezoldiging toe te kennen die boven het algemeen wettelijke bezoldigingsmaximum ligt. Hoewel daarvan momenteel absoluut geen sprake is, heeft de aandeelhouder Eindhoven om het bezoldigingsbeleid passend te maken op de WNT. De voorzitter zegt toe dit te zullen doen en een op dit punt aangepast voorstel ter vaststelling aan de aandeelhouders voor te zullen leggen. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting de aandeelhouder. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | ||||||
Geleverde prestaties | In juni 2015 heeft de stichting een nieuwe strategische koers vastgesteld. Deze strategische koers genaamd Brainport Next Generation omvat een adaptief, strategisch programma, dat bijdraagt aan de economische structuurversterking van Brainport regio Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Focus ligt daarbij op de versterking van de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt, meer startende en groeiende bedrijven en verdere internationalisering van de regio. De nieuwe strategische koers is vastgelegd in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan 2017-2020. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's |
| ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
-72 | 2.410 | 3.215 | 35 | 2.611 | 3.287 | ||
Toelichting financiële informatie | |||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V., gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Voor 21 aandeelhouders en een groot aantal huurders een glasvezelnetwerk in Eindhoven en omgeving exploiteren. Het primaire doel is in eigendom verwerven, exploiteren en doen beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van een glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven en aan bedrijven, organisaties en instellingen middels overeenkomst in gebruik geven van capaciteit op deze infrastructuur ten behoeve van hun eigen gebruik of van het door hen beschikbaar stellen van die capaciteit voor gebruik door derden. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 30,7% van de aandelen. Andere belangrijke aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3 %), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8 %), Stichting beheer Activa Summa (6,8 %) en Trudo Lichtrijk B.V. (5,9 %). | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de AVA van 12 december 2016 is RvC lid E. van Schagen herbenoemd tot en met 1 juli 2017 en is de nieuwe directievoering per 1 januari 2017 in handen van Empuls per 1 januari 2017. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden m.b.t. normering van topinkomens. Via de voorbereiding van een AVA wordt dit in het advies meegegeven aan de aandeelhouder. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | ||||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders c.q. gebruikers. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de EFX (een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken). Directievoering is neergelegd is bij Empuls BV (is bekrachtigd in de AvA van 12 december jl en salariëring AVA 31 januari jl.). Dit vindt plaats conform afspraken. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Het samengaan van BRE met de activiteiten van de stichting EFX heeft geleid tot de oprichting van een 100% werkmaatschappij EFX BV onder BRE B.V. Per 1 oktober 2016 heeft een activa / passiva transactie plaatsgevonden. In 2016 heeft een carve-out plaatsgevonden van de activiteiten van BRE en EFX vanuit Endinet naar een zelfstandige organisatie voor de beide bedrijven. Deze is per 1 januari 2017 actief. De nieuwe organisatie telt 3,5 tot 4 FTE. De doelstelling van EFX B.V. wordt het realiseren van een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken, en het knooppunt te ontwikkelen en te bevorderen. De activiteiten van de stichting EFX worden feitelijk voortgezet onder BRE. Hierbij sprake van aanloopverlies, hetgeen in principe op termijn terugverdiend moet worden. In de jaarrekening 2015 wordt het volgende risico benoemt: "Door overname van de activa en passiva, inclusief de activiteiten van SGV in 2015 en het overnemen van de activa en passiva, inclusief de activiteiten van EFX in 2016 zullen er in de komende periode extra kosten zijn voor juridische, fiscale, financiële en projectmanagement ondersteuning. Het resultaat voor 2016 zal hiermee verder onder druk komen te staan. De directie zal dit risico waar mogelijk beperken door activiteiten met betrekking tot de overname van de activa en passiva van EFX in 2016 af te ronden en juridische ondersteuning intern bij Endinet B.V. te beleggen." | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
-41 | 670 | 4.207 | 55 | 768 | 4.248 | ||
Toelichting financiële informatie | |||||||
Eindhoven Airport N.V., gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en SchipholGroup (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA. Tevens sprake van zeggenschap middels bindende voordracht door gemeente van 1 van de 4 commissarissen. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de raad van commissarissen is in 2016 mevr. B. Otto toegetreden op bindende voordracht van Schiphol Group en met instemming van het college van B&W (collegebesluit 6-9-2016), ter vervanging van dhr. Rutten. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Door wethouder Seuren is in de AVA opnieuw aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directeur van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. Dit standpunt is in de AVA echter (opnieuw) niet overgenomen. Conform toezegging van de wethouder in de gemeenteraad is ambtelijk in contact getreden met de rijksvertegenwoordiging in de luchthaven Schiphol. Dit heeft niet geleid tot aanpassing van standpunten. Afspraak met wethouder dat evt. vervolginitiatief van hem uitgaat. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Dit is of wordt betrokken bij bespreking jaarplan in AVA. | ||||||
Geleverde prestaties | In 2016 is gestart met de bouw van het multipurpose building op P1. Met het realiseren van dit multifunctionele gebouw zullen we parkeercapaciteit vergroten, een hoogwaardig OV-busstation faciliteren en een McDonald’s restaurant huisvesten met McDrive. Binnen de vergunde geluidsruimte volgens het kabinetsbesluit van 2015 is het aantal vluchten en bestemmingen gestaag gegroeid, zoals toegelicht en besproken in de AVA. Voor coördinatie van de uitvoering van genoemd kabinetsbesluit (tot 2020) is de Uitvoeringstafel Eindhoven Airport ingesteld, met bestuurlijke vertegenwoordiging van het rijk, provincie, gemeente Eindhoven en regiogemeenten. In deze uitvoeringstafel zijn een bestuurlijke regiegroep en 2 werkgroepen (Monitoring van de Uitvoering resp. Innovatie) ingericht. Voorstellen mbt diverse onderwerpen (o.a. Leefbaarheidsfonds, evaluatie route 1B, aanpak innovatie) zijn aangekondigd voor voorjaar 2017. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Geen bijzondere (financiële) risico’s. Gelet op de toekomst is wel essentieel dat de huidige vergunning voor Eindhoven Airport (kabinetsbesluit 2015) per 1 januari 2020 afloopt. Het is van het grootste belang dat het proces om tijdig tot besluitvorming over de periode vanaf 2020 binnenkort wordt opgestart. De eerste initiatieven zijn hiertoe inmiddels genomen. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
10.636 | 31.506 | 74.678 | 8.269 | 28.634 | 64.500 | ||
Toelichting financiële informatie | |||||||
Enexis Holding N.V., gevestigd te Groningen | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Wettelijk geregeld dat netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. Alternatieven om aandelenpakket te verkopen aan andere overheden zijn op dit moment niet voorhanden. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn zes provincies (ligging van het netwerk) die de meerderheid (74 % van de aandelen) bezitten. De 116 gemeenten bezitten 26 % van de aandelen. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol) – belegd bij wethouder Financiën. Puur “volgend”, wel AVA stukken vooraf in het college, echter gezien de zeggenschap geen vertegenwoordiging in de AVA. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2016 zijn twee nieuwe leden van de RvC benoemd en is een lid herbenoemd. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | De beloning van de twee leden van de raad van bestuur voldoet aan het overgangsregime 2015 van de WNT. Door mutaties in de Raad van Commissarissen conform het rooster van aftreden is de gehele raad in de loop van 2016 beloond volgens deze nieuwe WNT-normen. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Enexis, Provincie NB en deelnemende gemeenten hebben op dit moment al een meerjarige samenwerking voor de ontwikkeling en uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer in Brabant. Ook zijn er aanvullende afspraken over samenwerken in Buurkracht en nul op de Meter. In 2017 wordt deze samenwerking verdiept en verbreed. | ||||||
Geleverde prestaties | Aanleg, onderhoud, beheer en ontwikkeling van transport- en distributienetwerken. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Enexis ziet dat externe ontwikkelingen, zoals grotere ambities in klimaatakkoorden en versnelde technologie-gedreven marktdisrupties, potentieel urgent en versneld meer impact hebben op de markten en rollen van Enexis. Zij zal daarom vervroegd haar strategisch plan herijken in 2017. Aandeelhouders worden hierbij betrokken. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
207.000 | 3.580.000 | 3.704.000 | 223.100 | 3.471.700 | 3.607.700 | ||
Toelichting financiële informatie | |||||||
Flight Forum Beheer B.V. gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Zie Flight Forum C.V. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
0 | 72 | 18 | 0 | 18 | 18 | ||
Toelichting financiële informatie | Nog niet vastgesteld. | ||||||
Flight Forum C.V. gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief, winstgevend en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (circa 51% belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). In afwijking van het deelnemingenbeleid is de directeur van de BV een ambtelijk vertegenwoordiger. De voorbereiding voor de AVA vergaderingen gebeurt vanuit sector economie en cultuur door de ambtelijke opdrachtgever Flight Forum. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Vanuit Schiphol Real Estate is een nieuwe commissaris aangesteld. Afgelopen jaren is het voorzitterschap van Flight Forum ingevuld door Schiphol Real Estate. Deze rol wordt sinds 2016 ingevuld door de commissaris vanuit de gemeente Eindhoven, mevrouw Lemkes. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzame bedrijfslocatie te ontwikkelen. Dit wordt verder aangezet in het ambitie document dat recent voor Flight Forum is opgesteld. Het is de bedoeling het terrein te vergroenen, de fiets meer en prominenter te introduceren en mogelijk te maken en door te onderzoeken of duurzame energie voorziening mogelijk is. | ||||||
Geleverde prestaties | Flight Forum heeft in 2016 een ambitie document vastgesteld om daarmee het terrein toekomstbestendig te maken. We willen de aantrekkelijkheid van het terrein vergroten om bestaande bedrijven te houden en nieuwe bedrijven aan te trekken. Het document biedt oplossingen voor de verkeersafwikkeling, de vergroening van het terrein en duurzaamheid. Dit zijn doelstellingen voor de langere termijn. Voor de korte termijn is een kwartiermaker aangesteld om enkele quick wins op te pakken, dit naar aanleiding van een enquête onder de bedrijven en het personeel. Ook heeft de kwartiermaker de taak om de contacten/netwerk op het terrein te vergroten alsook met de omliggende stakeholders. De HOV parkeergarage heeft een update gekregen met nieuwe apparatuur en daardoor is kort parkeren ook mogelijk geworden. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Door de achterblijvende grondverkopen is het lastig om een sluitende begroting neer te leggen. Om het terrein voor investeerders aantrekkelijk te maken en te houden moet er wel geïnvesteerd worden. Deze investeringen zijn gedaan om uiteindelijk een impuls in de grondverkopen te krijgen. Een sluitende begroting is dan lastig. Uiteindelijk zal een investering wel moeten leiden tot een positieve impuls in latere jaren, waardoor een sluitende begroting op langere termijn mogelijk moet zijn. Anders is er geen sprake van een rendabele investering. Gezien de economische groei en de aantrekkende interesse in Flight Forum is de verwachting dat de grondverkopen zullen gaan stijgen. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
140 | 4.628 | 11.927 | 650 | 4.975 | 11.786 | ||
Toelichting financiële informatie | Nog niet vastgesteld. | ||||||
Muziekgebouw N.V., gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van het Muziekgebouw Eindhoven, subsidieverlener en vastgoedverstrekker. Door deze meervoudige rol is er sprake van een aanzienlijk bestuurlijk belang. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Wisselingen in bestuur: - Dhr de Jong heeft Mevr. Meijer vervangen als voorzitter van de Raad van Commissarissen; - Mevr. Meijer is afgetreden als lid van de Raad van Commissarissen; - Dhr. Janssen is toegetreden als lid van de Raad van Commissarissen.- Dhr. Dierick is toegetreden als lid van de Raad van Commissarissen | ||||||
Wet Normering Topinkomens | De bezoldiging valt binnen de kaders van het WNT. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AVA vergadering aandacht voor gevraagd. | ||||||
Geleverde prestaties | Het Muziekgebouw Eindhoven heeft in 2016 divers en hoogstaand programma aangeboden. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Het Muziekgebouw Eindhoven (MGE) heeft al een aantal jaren een niet-sluitende exploitatie. In 2016 zijn verdere stappen gezet met de gezondmaking van het Muziekgebouw Eindhoven. Onder andere is een doorlichting uitgevoerd naar mogelijkheden voor verbetering van de bedrijfsvoering. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
-306 | 4.346 | -1.871 | -718 | 4.450 | -1.565 | ||
Toelichting financiële informatie | Nog niet vastgesteld door de AVA. | ||||||
Park Strijp Beheer B.V. gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Geleverde prestaties | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Zie Park Strijp C.V. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
206 | 1.087 | 298 | 375 | 577 | 92 | ||
Toelichting financiële informatie | |||||||
Park Strijp C.V. gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van het Masterplan Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, kantoor- en centrumfuncties zoals voorzien in he Masterplan. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven: Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Strijp C.V. Door Strijp C.V. zullen de gronden en gebouwen in het Deelplan gebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelaar VolkerWessels (tot ten hoogste 50.000 m2 bedrijfsvloer oppervlakte) ten behoeve van de opstalontwikkeling. Park Strijp B.V. kent een RvC, waarvan 1 commissaris is benoemd op bindende voordracht van de gemeente Eindhoven (aandeelhouder A), 1 commissaris op bindende voordacht door Strijp S B.V. (aandeelhouder B) en een 3e commissaris (voorzitter) op voordracht van beide andere commissarissen. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Er zijn geen wijzigingen opgetreden. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Er bij de bezoldiging van bestuurders/commissarissen/topambtenaren voldaan aan de Wet Normering Topinkomens. Voor zover dit aan de orde komt/moet komen, ziet de AVA hierop toe i.c. neemt hiertoe benodigde beslissingen | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd. In 2016 is door de gemeente een PSO-convenant getekend met Stam & De Koning, de vaste bouwaannemer binnen het gebied. Tevens zal in 2017 aandacht worden besteed aan een verkenning tot extra kansen voor duurzaamheid (vloeit voort uit in 2017 vastgesteld gemeentelijk Klimaatplan). | ||||||
Geleverde prestaties | Oorspronkelijk zijn voor het totale plangebied 7 deelplannen opgesteld. Deze deelplannen zijn verder opgedeeld in 31 bouwvelden. Hiervan zijn er inmiddels 19 verkocht, in 2016 is 1 bouwveld (M) geschrapt, er resteren nog 11 bouwvelden. Deze 11 zijn voorverkocht (niet geleverd en betaald) aan Park Strijp CV en waarbij er met 8 wel al afspraken bestaan met een eindgebruiker, maar voor 4 nog geen eindgebruiker in beeld is. In het 4de kwartaal van 2016 is het schoolgebouw van St. Lucas opgeleverd. Ook de eerste woningen van Space S zijn in het 4de kwartaal van 2016 door Woonbedrijf opgeleverd. Spoorzone BV levert medio 2017 / 1ste kwartaal 2018 gefaseerd 330 woningen en een parkeergarage op. Het resultaat is dat voornoemde ambitie steeds meer vorm begint te krijgen. Vastgesteld kan worden dat de industriële bedrijvigheid nagenoeg is weggetrokken. En dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en de eerste bewoners. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | In z’n algemeenheid geldt dat Strijp-S sinds 2008 te maken heeft met de effecten van de recessie, maar ook anderszins ontwikkelingen, zoals veranderende rol woningcorporaties (focus op sociaal- en maatschappelijke vastgoed). De planningshorizon moest hierom al drastisch worden herzien (exploitatietermijn bijgesteld naar 2028). Op dit moment wordt echter conform planning gehandeld. Vennootschapsbelasting (VPB): per 1 januari 2016 treedt de wet Modernisering vennootschapsbelasting overheidsondernemingen in werking. Vanaf 1 januari 2016 zijn overheidsondernemingen die winst beogen of structurele overschotten behalen en concurreren met de markt, vennootschapsbelastingplichtig. De PPS is niet zelfstandig belastingplichtig en hoeft ook geen aangifte te doen. De herziene belastingplicht heeft gevolgen op het niveau van de participanten, i.c. gemeente Eindhoven en Volker Wessels. Bij het opstellen van de fiscale openingsbalans mogen gerealiseerde verliezen voor fiscale doeleinden in principe niet meer in aanmerking worden genomen in de periode ná 1 januari 2016. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
239 | 25.856 | 2.002 | 163 | 27.324 | 1.763 | ||
Toelichting financiële informatie | |||||||
Parktheater Eindhoven N.V., gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Geen wijzigingen in 2016. Wel treed een van de leden van de RvC per 1-1-2017 af en is eind 2016 een besluit door het college van B&W genomen, gevolgd door een aandeelhoudersbesluit, om in te stemmen met de voordracht van twee nieuwe leden van de RvC. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Het Parktheater heeft hier vanuit intrinsieke motivatie veel aandacht voor. | ||||||
Geleverde prestaties | Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking. | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | In 2016 heeft het Parktheater een aanvraag gedaan voor subsidie in het kader van de Basisinfrastructuur (BIS) regeling bij stichting Cultuur Eindhoven (SCE). De aanvraag is positief beoordeeld door de Cultuurraad van SCE. Gebaseerd hierop heeft het Parktheater voor vier jaar, te weten 2017 tot en met 2020, subsidie als BIS-instelling verleend gekregen. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
136 | 4.272 | 3.149 | 279 | 3.840 | 3.013 | ||
Toelichting financiële informatie | Nog niet vastgesteld. | ||||||
Twice Eindhoven B.V., gevestigd te Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Publiek-private samenwerking die vier technologisch hoogwaardige (thematische) incubators heeft gerealiseerd en zonder winstoogmerk exploiteert op high tech & science campussen. Het versterken van de sociaal-economische structuur in de regio Eindhoven, het stimuleren van de economische bedrijvigheid en de werkgelegenheid naar werkgebied, het stimuleren van vervangende en/of nieuwe werkgelegenheid, het verwerven van en exploiteren van onroerende goederen en bedrijvencentra. | ||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 20% aandelenbelang. Voorafgaand aan AvA is sprake van een uitgebreide RvC, waarin - met uitzondering van de gemeente en Rabobank - geen commissarissen ‘van buiten’ fungeren- en die tevens de aandeelhoudersrol waarnemen, waardoor in de praktijk de aandeelhouder Eindhoven in de AvA in termen van informatievoorziening een achterstandspositie heeft in de vergadering. Brengt scheve verhoudingen met zich. Governance is aandachtspunt. In 2016 is het proces rondom governance ingang gezet. In de Ava van 2 februari 2017 is de concept statutenwijziging op de agenda geweest. Daarin wordt het huidige afspiegelingsbeginsel verlaten en de aandeelhouders meer op afstand gezet. De facto was dat al het geval voor (enkel) aandeelhouder Eindhoven, gegeven ons gemeentelijk deelnemingenbeleid (externe commissaris), nu wordt voorgesteld dat dit ook voor de overige aandeelhouders geldt. Dat brengt aandeelhouder gemeente in dezelfde informatiepositie als de overige aandeelhouders (die uit hun eigen organisatie een commissaris voordroegen, in de praktijk een en dezelfde persoon daarvoor aanwezen en zo informatievoorsprong hadden op aandeelhouder gemeente). De statuten zijn bovendien geactualiseerd (Flex BV-wetgeving). In de komende AVA wordt een en ander geformaliseerd. | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Brainport Development NV voert geen directie meer binnen Twice. In de AVA van 2 juni 2016 stelt De Raad van Commissarissen unaniem voor om kandidaat J-N de Groot voor te dragen voor benoeming tot directeur (0,2 fte). Per 1 juli 2016 tegen maximaal € 25.000 per jaar en op basis van inhuur. | ||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Bij de voorbereiding van de AVA 2 juni waarbij de benoeming directeur op de agenda stond is de beoordeling gemaakt of de salariëring binnen de WNT normering valt. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting de aandeelhouder. | ||||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | ||||||
Geleverde prestaties | Resultaat wordt bepaald door verhuur van gebouwen (bezettingsgraad). | ||||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's |
De AVA heeft aan de directie gevraagd of er inzicht in de bedrijfsrisico’s kan worden gegeven, en de vertaling daarvan naar het benodigd eigen vermogen, als risicobuffer voor de continuïteit van de onderneming. Conform de notulen 2 juni 2016 zou meerjarenprognose, risicomanagement en weerstandsvermogen opgenomen worden in het op te stellen strategisch plan. In de AVA van 2 februari 2017 is het strategisch plan mondeling toegelicht. | ||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | ||
2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | 2015 | 31-12-2015 | 31-12-2015 | ||
244 | 14.768 | 4.866 | 280 | 14.571 | 4.622 | ||
Toelichting financiële informatie | Nog niet vastgesteld. |