Risico's
In de paragraaf 'weerstandsvermogen en risicobeheersing' zijn onder meer de risico's samengevat. Onder ‘risico’ verstaan we het gevaar voor schade of verlies als gevolg van interne en/of externe omstandigheden waarvoor geen maatregelen zijn getroffen (geen voorziening gevormd) en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie. Hieronder volgt een nadere toelichting van onze risico's (beeld ten opzichte van de begroting 2017).
Risico's
Sociaal
RP | Risico |
---|---|
1 | Zorgplicht onderwijshuisvesting (1)IReserve huisvesting onderwijs is niet toereikend. (2) Voortgang Huisvesting Onderwijs Lopende projecten staat onder druk. |
1 | Reserve huisvesting onderwijs Vervallen. Is integraal opgenomen binnen het risico "Zorgplicht onderwijshuisvesting". |
1 | Investeringen onderwijshuisvesting Is integraal opgenomen binnen het risico "Zorgplicht onderwijshuisvesting". |
1 | Reserve ISE (1) Beheerskosten: Het jaarlijks tekort op de beheerkosten wordt via de reserve opgevangen. Dit kan ertoe leiden dat op enig moment het saldo van de reserve niet meer toereikend zal zijn. Voeding van de reserve is met name afhankelijk van de verkoopopbrengst Duitse woningen. |
1 | Basisschool 't Slingertouw Bij de oplevering van het nieuwe gebouw zijn tekortkomingen geconstateerd. De aannemer is voordat alle gebreken waren hersteld, failliet gegaan. De analyse van de oorzaak van de lekkage is bijna gereed en een technische oplossing zal in de eerste helft van 2017 worden uitgevoerd. Een besluit over de verdeling van de kosten volgt daarop. |
1 | Ontwikkelen en financieren Spilcentra Naar aanleiding van het Brunssum zouden de schoolbesturen huuropbrengsten in onderwijsmeters kunnen claimen terwijl de Gemeente deze opbrengsten nu ontvangt. De hoogte van deze inkomsten kunnen we nog niet goed bepalen omdat dit samenhangt met inregelen huurcontracten in de spilmeters. Op basis van de uitkomsten van de Werkgroep SPIL zullen veranderingen in de verhuursituatie ontstaan die tot financiële wijzigingen gaan leiden. Op dit moment is nog niet inzichtelijk welke effecten dit zal hebben. |
1 | Korein Kinderplein Op 22 oktober 2015 is de gemeente Eindhoven gedagvaard door Korein Kinderplein BV. Korein is van mening dat zij een onverschuldigde betaling hebben verricht voor de solitaire Kinderdagverblijven in verband met de door Korein betaalde kapitaallasten en indexeringen. Wij zijn in afwachting van de uitspraak van het kantongerecht, die al enkele malen is uitgesteld. Het vonnis is door de rechtbank nu uitgesteld tot eind derde kwartaal 2017. |
1 | Debiteuren |
2 | Sociaal Domein - Inkomen Het aantal uitkeringen is afhankelijk van de algemene economische situatie, waar de gemeente maar beperkt invloed op heeft. In 2016 is de instroom hoger en de uitstroom lager geweest dan begroot, waardoor de kosten negatiever zijn uitgevallen. Daarnaast zijn in 2016 minder inkomsten vanuit het Rijk ontvangen, waardoor ook de taakstelling die in de begroting was opgenomen niet kon worden gerealiseerd. In totaal heeft dit in 2016 geleid tot een tegenvaller (en dus een voorgedaan risico) van € 9,5 miljoen. Ook de komende jaren zal het beeld rond de uitkeringen negatiever uitpakken dan in eerste instantie verwacht. Het tekort wordt vrijwel volledig veroorzaakt doordat de gerealiseerde en geprognosticeerde bestandsontwikkeling in Eindhoven voor de periode 2016-2020 aanmerkelijk slechter is, dan in 2016 voorzien. Waar in de begroting 2016-2019 wordt voorzien dat het bestand na een stijging in 2016 en 2017 daalt tot onder het niveau van 2016 in 2019, wordt inmiddels een afvlakkende stijging voorzien tot en met 2019 en een stabilisatie in 2020. De totale stijging begin 2016 – eind 2019 wordt nu geschat op ruim 16%, waarvan de helft zich al heeft voltrokken. Het verwachte financieel effect hiervan wordt meegenomen in de Kadernota 2018-2021. |
2 | Transformatie sociaal domein Het jaar 2016 was het tweede jaar waarin de gemeente verantwoordelijk was voor de extra zorgtaken die vanuit het Rijk gedecentraliseerd zijn naar gemeenten. De nieuwe taken brengen een onzekerheid ten aanzien van de kosten met zich mee, omdat realisatiecijfers nog onvoldoende inzichtelijk waren ten tijde van het opstellen van de begroting. In 2016 hebben de genoemde risico’s zich ook daadwerkelijk voorgedaan (zie de toelichtingen op CP 2.6 en 2.7), waardoor er ook aanspraak moest worden gemaakt op de post Onvoorzien en de reserve Sociaal Domein. De laatstgenoemde reserve is daarmee uitgeput. De kostenontwikkeling binnen het sociaal domein blijft ook de komende jaren nog risicovol. Mede in dat licht en met de ervaringscijfers over 2016 wordt voor de begroting 2017 (en doorwerkend ook naar de begroting 2018) opnieuw een herijkingsactie uitgevoerd. De eerste beelden zijn dat ook de komende jaren sprake zal zijn van een kostenontwikkeling die zonder aanvullende maatregelen fors negatief afwijkt van de huidige begroting. De uitkomsten van de in dit kader extern uitgevoerde quick scan worden meegenomen in de Kadernota 2018-2021. Eind 2016 is de aftrap geweest binnen het Sociaal Domein om te komen tot een integrale risicokaart, benaderd vanuit de strategische beleidsdoelen die opgenomen zijn in de Programmabegroting. Het doel hiervan is om de bij de doelen behorende kritische succesfactoren overzichtelijk in beeld te brengen en daaraan gekoppeld de risico’s te benoemen die het behalen van die doelen in de weg kunnen staan. De laatste stap is bepalen op welke wijze met de risico’s omgegaan wordt. Dit proces loopt in 2017 door. |
2 | Huishoudelijke hulp |
Risico's
Ruimtelijk
RP | Risico |
---|---|
3 | Sport – taakstellingen / omvorming Tongelreep Aan de uitwerking van de plannen voor de omvorming van de Tongelreep wordt momenteel hard gewerkt. Begin 2017 wordt het programma van eisen hiervoor vastgesteld. De lengte van de periode vanaf sluiting van het golfslagbad tot opening van het nieuwe zwembad is nog onbekend. Dit brengt frictiekosten met zich mee waarvan de omvang nog niet volledig in beeld is. |
4 | Staat bruggen/viaducten |
4 | Claim kabels en leidingen Bestaand, schadekans: mogelijk, risicobedrag: €0,74 miljoen |
4 | Luchtkwaliteit (stagnatie ruimtelijke ontwikkelingen): oplossen knelpunt Vestdijk Bestaand, schadekans: mogelijk, risicobedrag: € 4 miljoen Om het wettelijke knelpunt (NO2) luchtkwaliteit aan de Vestdijk te kunnen oplossen heeft het rijk in het Nationaal Saneringsprogramma Lucht (NSL) ruim € 4 miljoen beschikbaar gesteld. Dat budget moest voor eind 2016 zijn besteed. De verkenning en besluitvorming over de te treffen (verkeers)maatregelen heeft echter vanwege de complexiteit meer tijd gevergd. Er dreigde eind 2016 het risico tot terugbetaling. Met het rijk is ambtelijk en bestuurlijk (staatssecretaris) overeengekomen dat het budget niet zal worden teruggevorderd c.q. beschikbaar blijft voor het oplossen van het knelpunt. Een en ander zal formeel nog in een brief worden bekrachtigd. |
4 | Afval, indien businesscase REnescience niet doorgaat |
4 | Omgevingsdienst Zuid-Oost Brabant (ODZOB) In de kadernota van ODZOB werd voorgesteld om bij de vaststelling van de streefwaarde voor de algemene reserve geen rekening te houden met het risico dat bestaat uit het feit dat bezuinigingen bij gemeenten en provincie kunnen leiden tot minder opbrengsten bij de ODZOB. Aangezien dit risico meer in de invloedsfeer van de deelnemers dan van de ODZOB ligt, is voorgesteld om dit risico ook daar te beleggen, en bij de vaststelling van de na te streven weerstandscapaciteit dit risico niet mee te nemen bij ODZOB. De deelnemers dienen als gevolg hiervan zelf in hun risicoparagraaf rekening te houden met dit risico van €665.000 (netto). Dit bedrag is bruto |
5 | WABO-vergunning |
5 | Archipel inzake project Gagelbosch |
5 | Catharinakerk Onderhoud Orgel is opgenomen in meerjarenplan stedelijk 2017 onder de categorie ”De volgende investeringen zijn niet geprioriteerd in de begroting 2017”. Voor het orgel is in december 2016 een investeringskrediet van 3ton beschikbaar gesteld voor restauratie. |
5 | Asbest in gemeentelijk vastgoed De inventarisatie van de aanwezigheid van asbest wordt gekoppeld aan het plan verduurzamen maatschappelijk vastgoed. Indien bij de uitwerking van het plan eventueel risico’s naar voren komen dan zullen die in een later stadium alsnog worden opgenomen in de risicoparagraaf. |
5 | Slim Verduurzamen Gemeentelijke Gebouwen Op 26 oktober 2016 is het contract ondertekend met het consortium Impuls aangaande Slim Verduurzamen Gemeentelijke Gebouwen (SVGG).Binnen het afgesloten contract SVGG valt het renoveren van de Stadhuistoren en het verduurzamen/functioneel upgraden van het Stadhuis. In dat kader is er ook asbest onderzoek gedaan waaruit blijkt dat er asbest aanwezig is in beide panden. De kosten voor het verwijderen worden geraamd op maximaal € 1,2 miljoen. De eerste fase (Stadhuistoren) wordt in 2017 uitgevoerd en zal binnenkort starten. De kosten daarvan bedragen ongeveer € 500.000 en kunnen gedekt worden uit de verwachtte vrije ruimte in de aan het project SVGG toegewezen onderhoudsvoorzieningen. De verbouwing in het Stadhuis zal pas in 2018/2019 worden uitgevoerd, waarbij de kosten voor asbest die hiermee samenhangen worden geraamd op maximaal € 700.000 (onder meer afhankelijk van nog te maken ontwerp/verduurzaming keuzes). |
5 | Grondbedrijf – benodigde weerstandscapaciteit Toelichting is terug te vinden in paragraaf Grondbeleid |
5 | Exploitatie van de centrale Strijp T Pas in 2017 zal duidelijk worden of dit risico zich zal voordoen. De exploitatie van de centrale Strijp T zal pas begin 2016 starten. Mogelijk kan daardoor niet aan de leveringsverplichting richting Ennatuurlijk worden voldaan. Op niet volledig leveren staat een boete. Met Ennatuurlijk wordt overlegd over een andere verdeling van de warmtelevering over het jaar. |
5 | Waterrijk – Brabavast |
5 | Tivolikerk |
Afrekening servicekosten | |
Afwaardering gemeentelijk vastgoed Jaarlijks vindt binnen de vastgoedportefeuille een beoordeling plaats waardoor mogelijk additionele stortingen in de voorziening ‘Duurzame waardevermindering vastgoedobjecten’ noodzakelijk zijn. Dit proces maakt structureel onderdeel uit van het proces van de jaarrekening waarbij we een eventueel afwaardering conform besluit B&W laten landen in deze voorziening ten laste van het jaarrekeningresultaat. | |
Vastgoed - basis op orde De kwalitatieve en kwantitatieve personele opgave is nog niet in balans en dit wordt ook onderschreven door de VBIC-rapportage. Zorg om naast het op orde krijgen van informatie, ook aandacht te besteden aan het op orde houden ervan. Extra opgave voor komend jaar om dit te analyseren en hier voorstellen over te maken (PvA ontwikkelopgave). In de tussentijd noodzakelijk om extra personeel in te zetten. | |
5 | Versnelde vervanging kunstgrasvelden Op basis van de uitkomsten van het onderzoek naar de veiligheid van kunstgrasvelden is de verwachting dat een versnelde vervanging van de kunstgrasvelden niet nodig zal zijn. De maatschappelijke discussie c.q. ongerustheid is in vergelijking met eerder in 2016 nagenoeg afgenomen. We achten de kans klein, echter er kan niet volledig worden uitgesloten dat een versnelde vervanging alsnog benodigd is. |
6 | Claim Lidl bestemmingsplan |
Risico's
Bedrijfsvoering
RP | Risico |
---|---|
6 | Microsoft licenties Per 31 mei 2017 jaar loopt ons contract voor het gebruik van microsoft licenties af. We zijn gestart met de voorbereiding van de nieuwe aanbesteding. Afgelopen tijd is door ons in de bestuurlijke rapportages melding gemaakt van de autonome groei van medewerkers. Dit leidt voor 2017 ev tot hogere exploitatiekosten dan begroot. Dit is reeds gemeld in kadernota 2017. Deze kosten dienen te worden gedekt uit herijking investeringsplanning en voordelen uit aanbestedingen. Extra exploitatie voor 2017 wordt begroot op € 200.000 tot € 300.000 |
6 | Inkoop, rechtmatigheid van inkopen Bestaand, schadekans: mogelijk, risicobedrag: onbekend |
6 | Claim Lidl vergunning Er is een claim van € 9.350.000,-- (exclusief wettelijke rente) van Lidl vanwege een geweigerde vergunning. De verzekeraar neemt hiervan € 2.500.000,-- voor haar rekening. Stake holders zijn in kennis gesteld. Juridische stappen volgen. |
6 | Ontbinding gemeentelijk kleding contract In september 2016 is op initiatief van de gemeente het kledingcontract ontbonden. |
6 | Toekomstig boventalligen vanuit Route2014. De afgelopen periode is een 25-tal medewerkers in het kader van Route2014 tijdelijk geplaatst binnen de organisatie. Indien na deze plaatsing dit niet structureel wordt, zullen deze medewerkers boventallig worden en in een 2 jaar durend VanWerkNaarWerk-traject komen. Uitgaande van een gemiddelde loonsom van 65K per jaar en een gelijkmatige 100% uitstroom over 2 jaar, bedraagt het risico ongeveer €1,6 miljoen voor deze 2 jaar. |
6 | OZB Als gevolg van lopende beroepszaken bestaat een risico voor de daadwerkelijke OZB opbrengst, hier is geen voorziening voor. Of het risico zich voordoet is afhankelijk van de rechterlijke uitspraken. Het kan leiden tot negatieve correcties van belastingjaren 2015, 2016 en mogelijk 2017. |
Risico's
Overig
RP | Risico |
---|---|
6 | Gevolgen vennootschapsbelastingplicht (vpb) |
6 | Afhandeling bezwaren Het aantal binnenkomende bezwaar- en beroepsprocedures is nagenoeg stabiel. Dit geldt ook voor het aantal klachten. De achterstanden zijn inmiddels weggewerkt en het streven is om te komen tot een afname van het aantal procedures. Nieuwe bezwaarschriften komen binnen als gevolg van de drie decentralisaties. De doorlooptijden zijn over de hele linie verbeterd, wat heeft geresulteerd in een afname van het bedrag aan betaalde dwangsommen. |