Sociale ondersteuning
Voorzieningen
Inleiding
In het sociaal domein streven we naar zelfredzaamheid voor alle inwoners van Eindhoven. Tevens erkennen we dat dit niet voor alle inwoners op elk moment aan de orde is. Sommige inwoners hebben tijdelijk ondersteuning nodig om zelfredzaam te worden of te blijven. Een aantal specifieke voorzieningen kan hierbij ondersteunend zijn.
Wat hebben we bereikt?
Het gaat hier om specifieke voorzieningen die gericht zijn op het mogelijk maken dat een inwoner zo lang en duurzaam mogelijk zelfredzaam kan blijven. Hierbij valt te denken aan voorzieningen op het gebied van de Wmo en armoederegelingen.
Armoede
Huishoudens met Inkomensregeling
Het beroep op inkomensregelingen blijft onverminderd groot. We weten dat mensen met een laag inkomen pas laat profiteren van economisch herstel. Veel huishoudens hebben te maken met een langdurig laag inkomen en zijn daardoor aangewezen op inkomensondersteuning.
Hogere uitgaven bijzondere bijstand/groter beroep armoederegelingen
Uit de ervaringen van de wijkteams weten we dat zo'n 70-80% van de huishoudens in het sociaal domein kampt met financiële problemen. Veel van die mensen komen nog steeds in de bewindvoering, dit is overigens ook nog steeds landelijk het geval. Omdat de laatste jaren het aantal huishoudens met een laag inkomen is gestegen als gevolg van de economische omstandigheden, neemt ook het beroep op de armoederegelingen toe
Als gevolg van de economische omstandigheden zijn er meer inwoners met een laag inkomen en met (problematische) schulden. Voor mensen met problematische schulden wordt vaak voor langere tijd bewindvoering ingezet. De kosten hiervan worden uit de bijzondere bijstand betaald. In bepaalde gevallen kan echter het minder ‘zware’ instrument budgetbeheer ingezet worden. In 2016 is daarom de capaciteit van budgetbeheer uitgebreid en zijn gesprekken gevoerd met de Stichting WIJEindhoven om budgetbeheer -daar waar mogelijk- als passend alternatief in te zetten in plaats van bewindvoering. We gaan budgetbeheer en budgetcoaching meer preventief in de wijk aanbieden zodat de stijging van bijzondere bijstand voor bewindvoering afgevlakt wordt. Ook gaan we kijken of inwoners die al in bewindvoering zitten een alternatief aangeboden kan worden in de vorm van budgetbeheer plus. We zijn hierover in gesprek met de Stichting WIJEindhoven, bewindvoerders en de rechtbank.
Hulp bij het Huishouden
In 2016 hebben ongeveer 5.500 Eindhovenaren hulp bij het huishouden ontvangen om hun zelfstandig wonen en functioneren mogelijk te maken. Dat zijn iets minder mensen dan in 2015, maar iets meer dan verwacht. Hetzelfde geldt voor het aantal uren dat deze mensen hebben ontvangen.
In de loop van 2016 heeft de CRvB duidelijk gemaakt dat ons beleid zal moeten worden gewijzigd. Dat heeft er toe geleid dat we per 1 juni weer zijn gaan beschikken volgens het oude (ruimhartiger) CIZ protocol. De voorbereiding daarvoor is - samen met andere gemeenten, de VNG en VWS - opgepakt in 2016 en zal in 2017 tot een resultaat leiden.
Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT)
In 2016 hebben we de bestaande HHT-regeling voor zorgaanbieders uitgebreid met een project met Gascogne, dat erop is gericht mensen uit de bijstand via de HHT-regeling aan het werk te helpen. De realisatie van de HHT is voor heel 2016 achtergebleven bij de verwachting. Maar er is een opgaande lijn zichtbaar in het gebruik van de regelingen. Zo is het aantal mensen dat gebruik maakt van de 'reguliere' HHT gestegen van ongeveer 250 naar ruim 550 klanten, terwijl nog eens ruim 200 klanten gebruik maken van het aanbod van Gascogne. Om deze opgaande lijn in 2017 door te kunnen trekken, wordt een deel van het resterende budget 2016 ingezet voor 2017.
Leerlingenvervoer
Volgens de Verordening leerlingenvervoer zijn leerlingen vervoerd die niet zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen.
Wmo-CVV
Inhoudelijk geen bijzonderheden
Wmo-voorzieningen
Inhoudelijk geen bijzonderheden
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Aantal huishoudens met inkomensregeling | 5.093 | 5.100 | Zie toelichting |
Aantal huishoudens met WMO-voorziening | 5.000 | 10.595 | |
Aantal huishoudens met uitkering levensonderhoud | 6.502 | 6.757 | 7.075 |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Aantal huishoudens met inkomensregeling | Het cijfer 5.100 in de begroting en de realisatie van 5.093 in 2015 zijn gebaseerd op een oud cijfer uit een eerdere versie van het dashboard sociaal domein. Dit cijfer blijkt niet zuiver te zijn en ook niet representatief om op jaarbasis te rapporteren. |
Aantal huishoudens met WMO-voorziening | De gegevens in de begroting zijn niet goed gedefinieerd. In de realisatie sluiten we aan bij de definitie van BBV (Waarstaatjegemeente.nl). Deze realisatie ligt behoorlijk onder de waarde van de referentiegroep sterk stedelijk |
Aantal huishoudens met uitkering levensonderhoud | We zitten met onze realisatie 318 huishoudens met een uitkering hoger dan begroot voor 2016. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -46.278 | -47.044 | -766 |
Baten | 5.682 | 6.009 | 327 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -600 | -600 | 0 |
Resultaat | -41.196 | -41.635 | -439 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Armoedebeleid | -1.180 | 375 | -805 | J | |
Het aantal huishoudens met een inkomen tot 120% van het minimuminkomen, is de afgelopen 3 jaren toegenomen. En daarmee het aantal mensen dat in aanmerking komt voor en gebruik maakt van bijzondere bijstand, de individuele inkomenstoeslag, de meedoenbijdrage en de collectieve ziektekostenverzekering gemeente. Een aanzienlijk deel (60%) van de kosten aan bijzondere bijstand betreffen bewindvoering: € 3.874.746. De grootste negatieve bijdrage komt vanuit de stijging kosten AV gemeente. Deels veroorzaakt door een factuur die ten onrechte op onderhuiswijshuisvesting geboekt was in 2015 en in 2016 alsnog ten laste van armoedebeleid is geboekt. Deels vanwege de stijging van aantal deelnemers AV gemeente: toename statushouders. | |||||
Hulp bij Huishouden | -104 | -3 | -107 | J | |
De verwachte daling als gevolg van het urenprotocol waarop begroting was ingezet is kleiner dan de werkelijke daling (gebruik per actieve cliënt), vanwege het per 1 juni beschikken volgens het oude CIZ (ruimhartiger) urenprotocol. HbH ZiN € 197.000 meer uitgegeven dan begroot. PGB € 148.000 minder uitgegeven dan begroot. | |||||
Huishoudelijke hulp toelage | 1.566 | 0 | 1.566 | N | |
€ 600.000 van het oorspronkelijke budget van € 2.625.000 is gereserveerd voor 2017. | |||||
Leerlingenvervoer | 8 | 8 | J | ||
Nagenoeg conform begroting. Afwijking tov het najaarsbericht omdat daar uitgegaan was van 10 maanden volledig inzet leerlingenvervoer in plaats van 11. | |||||
WMO cvv | -147 | -55 | -202 | N | |
Per 1 februari 2017 is er sprake van een volumestijging > 20%. Hierover is met de vervoerder afgesproken dat met terugwerkende kracht van een half jaar, met ingang van 1 september 2016 een tariefsverhoging mocht worden doorgevoerd. Het effect hiervan voor 2016 is nog in 2016 meegenomen. Dit resulteert in hogere lasten dan begroot. Lastenverhoging is mede veroorzaakt door kosten van project integratie doelgroepenvervoer, die op dit budget zijn geboekt. | |||||
WMO voorzieningen | -558 | 19 | -539 | J | |
Tekort mede door facturen 2015 en daardoor op woningvoorziening een te laag budget voor 2016 opgenomen. | |||||
Overig | 23 | -72 | -49 | N | |
Diversen. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: Mathildelaan Nachtopvang | -39 | 63 | 23 | N | |
De afwijking ontstaat door niet geraamde onderhoudskosten en daarvoor ontvangen inkomsten. Wordt in de begroting 2017 gecorrigeerd. | |||||
Doorbelasting indirecte sectorkosten | -335 | 0 | -335 | N | |
De doorbelasting van indirecte kosten betreft met name personele lasten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Overig | 1 | ||||
Totaal | -766 | 327 | 0 | -439 |