Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Veiligheid en leefbaarheid
Inleiding
Het Veiligheidsbeleid in 2016 heeft zich grotendeels gericht op de door de gemeenteraad geformuleerde veiligheidsprioriteiten, genoemd in het beleidskader Integrale Veiligheid 2014-2017. In aansluiting hierop is begin 2016 het Programma Veiligheid 2016-2017 vastgesteld. De nadruk ligt daarbij op de thema's High Impact Crimes (woninginbraak, overvallen en straatroof), Risicojeugd, Overlast (waaronder woonoverlast), Veilig uitgaan en Georganiseerde Criminaliteit met als prioriteiten mensenhandel en hennepteelt.
Daarnaast is extra aandacht besteed aan de veelvoorkomende criminaliteit (auto-inbraak, fietsendiefstal, zakkenrollerij) en de criminaliteitsvormen die vanwege (het perspectief op) sterk toenemende incidenten onze aandacht vragen.
Wat hebben we bereikt?
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Index veiligheidsbeleving | 101,2 | ≥ 100 | 101,3 |
Opmerkingen bij Effectindicator: | |
Index veiligheidsbeleving | Conform begroting. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Zorgvuldig opstellen evenementenvergunningen | ||
Ook in 2016 zijn aangevraagde evenementenvergunningen, via de regionale veiligheidsrisicoscan getoetst. In 2016 hebben zich geen noemenswaardige knelpunten voorgedaan waarbij evenementen aan de voorkant zijn afgelast of afgekeurd. Ook achteraf zijn naar aanleiding van de vergunningverlening geen noemenswaardige signalen in dit kader ontvangen, De gemeentelijke rol in het kader van openbare orde en veiligheid bij evenementen is daarmee in 2016 gewaarborgd geweest. | ||
Kanaliseren meldingen radicalisering, netwerken en versterken van eerstelijns professionals | ||
Het in 2015 ingerichte meldpunt is in 2016 intern en bij de externe partners verder onder de aandacht gebracht. Hiervoor is onder andere een Mindmap (praatplaat) ontwikkeld. Verder is een casusvolgsysteem opgesteld, waarin onder andere per casus inzichtelijk is wat de doelen en interventies zijn. Tevens hebben we ingezet op het versterken van de netwerken in de stad. Daarbij worden de eerstelijns professionals versterkt in vroegsignalering en worden handelingsmogelijkheden geboden. Dit gebeurt één op één vanuit het meldpunt of middels trainingen. Door het versterken van bewustwording van deze professionals zien we een stijgende lijn in het aantal meldingen. In 2016 zijn alle meldingen die bij het meldpunt zijn binnengekomen geduid en gewogen. De meldingen waarbij na de weging en duiding bleek dat zorg noodzakelijk was, zijn in de reguliere lijn uitgezet. De meldingen waarbij daadwerkelijk sprake is van radicalisering zijn opgevoerd bij het Veiligheidshuis. | ||
Uitvoeren BIBOB toetsen | ||
Ook in 2016 is ter bescherming van de bestuurlijke integriteit het Bibob-instrumentarium als barrièremodel ingezet. Dit heeft ertoe geleid dat in 2016 bepaalde aangevraagde vergunningen zijn geweigerd. Ook zijn bestaande vergunningen ingetrokken. In 2017 vindt een uitbreiding van het toepassingsgebied plaats (o.a. vastgoedtransacties) en de ambitie is het toepassingsgebied de komende jaren nog verder uit te breiden. | ||
Uitwerken en inbedden Gemeentelijk De-escalatieteam en nieuw programma Veiligheid en Handhaving | ||
De personele bezetting binnen het Gemeentelijk De-escalatie team (GDT) is in 2016 verder op orde gebracht en is volledig operationeel. Momenteel wordt een evaluatie opgesteld om tot verdere doorontwikkeling te komen. | ||
Opzetten fieldlabs voor positieve beïnvloeding gedrag | ||
In het kader van veilig uitgaan is in 2016 is een experiment met geluidscamera’s op het Stratumseind uitgevoerd. Doel daarvan was het identificeren van het geluid van een opstootje, waardoor eerder door de hulpdiensten ingegrepen kan worden. Daarnaast is de meerjarige pilot met betrekking tot beïnvloeding van gedrag met lichtscenario’s geheel 2016 uitgevoerd. | ||
Houden toezicht en handhaven naar behoefte bewoners | ||
Dit betreft burgerparticipatie. Dit wordt elk jaar opgenomen in het T&H programma en in het T&H jaarverslag. Dit wordt ook opgenomen in het T&H beleid wat dit jaar beschreven wordt. | ||
Vormgeven toezicht- en handhavingsprogramma in nieuwe stijl | ||
Veelvoorkomende criminaliteit zoals auto-inbraken, fietsendiefstal, zakkenrollerij (AFZ) en woninginbraken, overvallen en straatroof (WOS) hebben we projectmatig aangepakt. Door de inzet van lokmiddelen en gerichte inzet op specifieke plekken en tijden zijn daders op heterdaad aangehouden. Ondanks onze inspanningen verwachten we met betrekking tot AFZ (op onderdelen) tegenvallende resultaten. Deze worden nader toegelicht in de burgemeestersbrief inzake Jaarverslag Politie 2016, die naar verwachting begin Q2 2017 zal worden verstuurd aan de raad. | ||
Slimmer handhaven door innovaties | ||
In het kader van slimmer handhaven is in 2016 het mystery panel ingezet bij controles op het schenken van alcohol aan jeugd (< 18 jaar). Daarbij zijn overtredingen geconstateerd en zijn sancties opgelegd. Ook zijn we in 2016 gestart met de inzet van horecastewards. Deze stewards worden in de pilot een jaar lang op zaterdagen preventief ingezet. Ze verwijzen bezoekers naar (voor hun passende) horecagelegenheden, halen bezoekers uit de anonimiteit en voorkomen opstootjes. Met betrekking tot informatiegestuurd werken is vanuit Intell in 2016 de zogenaamde woonoverlast app ontwikkeld en is een dashboard bestuurlijk management systeem ontwikkeld. De komende jaren zal, in dit kader, een verder intensivering bij Intell plaatsvinden. |
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Aantal uren BOA inzet t.b.v. autodiefstal, fietsendiefstal, zakkenrollerij | - | 7.488 | zie toelichting |
% relevante professionals die training hebben gevolgd | - | 80 | zie toelichting |
Aantal Gemeentelijk Beleidsteam oefeningen | - | 3 | 2 |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Aantal uren BOA inzet t.b.v. autodiefstal, fietsendiefstal, zakkenrollerij | Aantal uren BOA inzet ten behoeve van autodiefstal, fietsendiefstal, zakkenrollerij. In 2016 zijn 4 fte extra toezichthouders ingezet ten behoeve van auto-inbraken, fietsendiefstal en zakkenrollerij (AFZ)’. |
% relevante professionals die training hebben gevolgd | In 2016 zijn twee 3-daagse trainingen georganiseerd in het kader van radicalisering en multicultureel vakmanschap. Hieraan hebben in totaal 35 personen deelgenomen. |
Aantal Gemeentelijk Beleidsteam oefeningen | In 2016 hebben 2 oefeningen plaatsgevonden. Voor de 3e oefening zijn, als gevolg van de diverse wisselingen binnen het college van burgemeester en wethouders en de uitbreiding van de pool van gemeentesecretarissen van dienst, intern extra oefeningen/trainingen gehouden, waarmee de geoefendheid van de gemeentelijke organisatie is gewaarborgd. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -9.633 | -9.615 | 18 |
Baten | 1.428 | 899 | -529 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -341 | -254 | 87 |
Resultaat | -8.546 | -8.971 | -425 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Pilot AFZ en Veiligheidsfonds (reserveringen) | -87 | 87 | 0 | N | |
Voor de pilot AFZ is aanvullend budget ter beschikking gesteld vanuit het rijk. Bij het Veiligheidsfonds is sprake van externe middelen en worden de kosten gedekt vanuit bijdragen van gemeenten. | |||||
Veilige Publieke Taak, Donkere Dagen Offensief en Begeleiding ex-gedetineerden (transitorische posten) | 148 | -148 | 0 | N | |
Voor Veilige Publieke Taak, Donkere Dagen Offensief en Begeleiding ex-gedetineerden zijn subsidies vanuit het Rijk (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Ministerie van Veiligheid en Justitie) ter beschikking gesteld. Het betreft externe middelen waarop een terugbetalingsverplichting van toepassing is. | |||||
Overige afwijkingen budgetten Veiligheid | 106 | -7 | 99 | N | |
Betreft met name enkele losse restantbudgetten naar aanleiding van vastgesteld Programma Veiligheid 2016-2017. Als gevolg van verdere intensiveringen verwachten we de komende jaren geen restantbudgetten | |||||
Toezicht en handhaving RBT/Dwangsommen | 172 | -222 | -50 | J | |
Dit is een risico daar wij een dwangmiddel inzetten, een financiële prikkel om de overtreding op te heffen. Wanneer de overtreding is opgeheven, ontvangen wij geen geld. Daarnaast kan het nog steeds geen reden zijn voor de overtreder om zijn illegale situatie op te heffen, en kan dit leiden tot een juridisch gevecht wat soms jaren kan duren en als de overtreder dan in zijn of haar gelijk gesteld wordt, dan dienen wij dit middels een creditnota terug te betalen. Dit kan dan ook in een ander jaar terug betaald worden, waardoor je in dat jaar ook weer een financieel risico loopt. We willen een veilige en leefbare stad, en deze financiële prikkels die we geven zouden dan ook niet gezien moeten worden als opbrengsten, immers hebben wij het liefste dat de overtreder de illegale situatie opheft. Tevens zijn we bezig met nieuwe manieren van handhaven en daarbij wordt het gesprek en maatwerk toepassen, handhaven met de menselijke maat steeds belangrijker waardoor de inkomsten steeds meer achterblijven. | |||||
Overig Ruimtelijk/Drank- en horecavergunningen, prostitutievergunningen en PV vergoedingen | 16 | -148 | -132 | N | |
Een vergunning voor kansspelen wordt voor 5 jaar verleend. Dit jaar zijn er 4 grote vergunningen voor kansspelen verleend. Dit betekent voor dit jaar € 90.000 extra inkomsten. We zijn nog steeds in afwachting van een nieuwe prostitutiewet. Hierdoor blijven de inkomsten van de vergunningen achter (€ 22.000). Er is in 2014 in de Miljoenennota van het kabinet besloten de PV-vergoeding voor kleine ergernissen (waaronder enkele parkeerfeiten zoals parkeren op het trottoir) af te schaffen. In 2015 hebben wij nog wel een PV-vergoeding ontvangen omdat de vergoeding werd uitgekeerd in februari van het jaar volgend op het jaar waarop de vergoeding betrekking heeft. In 2016 is geen vergoeding meer ontvangen. Als gevolg hiervan nadelig resultaat €200.000 | |||||
Indirecte kosten | -348 | -348 | N | ||
De doorbelaste kosten betreffen voornamelijk de personele lasten welke op totaalniveau zijn toegelicht. | |||||
Overig afwijkingen collegeproduct 6.5 | 11 | -4 | 6 | N | |
Totaal | 18 | -529 | 87 | -425 | N |