Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Bestuur
Inleiding
Maatschappelijke opgaven overstijgen de grenzen van organisaties, domeinen en de gemeente. Het samenhangend en op maat oppakken van deze opgaven vraagt samenwerking en samenspel. niet alleen tussen de verschillende overheidslagen, maar ook tussen en met professionals en burgers. In dit collegeproduct brengen we de kosten van het bestuur en haar directe ondersteuning onder.
Wat hebben we bereikt?
Om maatschappelijke opgaven op te pakken en onze ambities te bereiken werken we samen met inwoners en professionals in onze stad als ook binnen diverse bovengemeentelijke netwerken, variërend qua schaalniveau van bilaterale contacten, Campusgemeenten, Stedelijk Gebied, metropoolregio, BrabantStad, Amsterdam/Rotterdam, G5, G32 tot in Europa (EU) en daarbuiten.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
% dat van mening is dat de gemeente luistert naar de mening van haar burgers | 33% | 34 | 34% |
% dat van mening is dat de gemeente burgers voldoende betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen | 40% | 32 | 40% |
Opmerkingen bij Effectindicator: | |
% dat van mening is dat de gemeente luistert naar de mening van haar burgers | Het Uitvoeringsprogramma Inwoner en Overheidsparticipatie (2016-2017) is, met vertraging, in oktober 2016 door de Raad aangenomen. Derhalve was niet zinvol om op bestaande indicatoren nulmeting te laten uitvoeren. Voor het uitvoeringsprogramma inwoners- en overheidsparticipatie gelden nog geen expliciete indicatoren. We gaan - samen met een kennisinstituut - voor de volgende begroting nieuwe indicatoren ontwikkelen. |
% dat van mening is dat de gemeente burgers voldoende betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen | Het Uitvoeringsprogramma Inwoner en Overheidsparticipatie (2016-2017) is, met vertraging, in oktober 2016 door de Raad aangenomen. Derhalve was niet zinvol om op bestaande indicatoren nulmeting te laten uitvoeren. Voor het uitvoeringsprogramma inwoners- en overheidsparticipatie gelden nog geen expliciete indicatoren. We gaan - samen met een kennisinstituut - voor de volgende begroting nieuwe indicatoren ontwikkelen. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Internationaal positioneren Brainport regio Eindhoven | ||
Eindhoven is een van de C4 steden die bijdraagt aan het Brainport International Programme. Het programma heeft als doel door middel van strategische internationale samenwerkingen en branding meer buitenlandse bedrijven aan te trekken en het MKB in de regio te faciliteren bij export en innovatie samenwerking. In 2016 hebben zich in totaal 32 nieuwe bedrijven in de Brainport Eindhoven regio gevestigd waarvan 24 in Eindhoven en 7 uitbreidingsprojecten bij reeds gevestigde buitenlandse bedrijven waarvan 3 in Eindhoven. Hiervoor zijn diverse inkomende en uitgaande bezoeken gefaciliteerd, in totaal heeft BIP in 2016, 40 inkomende bezoeken en 19 uitgaande bezoeken gefaciliteerd. Tijdens deze inkomende en uitgaande bezoeken zijn 90 Brainport bedrijven gematched en in contact gebracht met potentiele samenwerkingspartners en/of opdrachtgevers. Een voorbeeld is de Azië-reis die ertoe geleid heeft dat in 2016, 6 nieuwe projecten uit Taiwan binnen gehaald zijn. Het gaat om de vestiging van 2 nieuwe bedrijven en 4 uitbreidingsprojecten bij reeds gevestigde Taiwanese bedrijven. Daarnaast hebben 3 MKB bedrijven opdrachten binnengehaald bij Taiwanese opdrachtgevers. Naar aanleiding van het (informele) bezoek van de 27 Europese landbouwministers is een eerste prototype gepresenteerd van de STEC (Staging Technologie) “Food to be” rondom het thema "Future of Food, Food of the Future". Dit was mede mogelijk gemaakt door een substantiële bijdrage van het ministerie van EZ. | ||
Gebruiken podium EU-voorzitterschap Nederland | ||
Eindhoven heeft in het eerste half jaar van 2016 succesvol gebruik gemaakt van het podium dat werd geboden door het Nederlandse EU-voorzitterschap. We hebben een WIRE-conferentie georganiseerd (European Commission’s Week of Innovative Regions in Europe) en samen met het ministerie van Binnenlandse zaken de EIP-SCC 2016 (algemene vergadering van de European Innovation Partnership on Smart Cities and Communities. | ||
Versterken agglomeratiekracht | ||
We versterken onze agglomeratiekracht door samen met Brainport Development de samenwerking met de Amsterdamse en Rotterdamse regio vorm te geven. In het kader van Agenda Stad werken we in G5-verband met het Rijk aan voorstellen voor de versterking van de concurrentiekracht van Nederland. Via het bestuurlijk netwerk BrabantStad zetten we in op schaalvergroting voor een aantal succesvolle projecten, zoals Woonconnect, cultuur in de spoorzone en vergroten Daily Urban System.
| ||
Afstemmen (strategisch) in de Metropoolregio Eindhoven op terreinen economie, ruimte en mobiliteit | ||
In de Metropoolregio Eindhoven stemmen we (strategisch) af met de ons omringende 21 gemeenten op de terreinen economie, ruimte en mobiliteit. Binnen het stedelijk gebied werken we dit voor wonen en werken tactisch verder uit en verkennen we de samenwerkingsmogelijkheden bij voorzieningen op het gebied van sport en cultuur.
Met de campusgemeenten hebben we de aanvullende meerjarenfinanciering voor brainport development en de financiering van het Brainport International Progam vastgesteld. | ||
Verbinden beleid mondiale bewustwording aan economische beleid (Brainport International Program) | ||
Per 1 april 2016 is een makelaar/schakelaar aangesteld bij het Brainport International Program. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -23.658 | -23.991 | -333 |
Baten | 1.038 | 1.413 | 375 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -91 | -91 | 0 |
Resultaat | -22.711 | -22.669 | 42 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Dualiseringskorting | -96 | 0 | 0 | -96 | N |
Op de begroting (onderdeel raad en griffie) is in 2016 een bedrag van € 96.000,- als bezuiniging opgenomen. Dit komt voort uit een korting van het rijk (bron: mei en septembercirculaire gemeentefonds 2013). Bij de kabinetsformatie in 2012 werd afgesproken het aantal raadsleden terug te brengen tot voor de invoering van het dualisme hetgeen een kostenbesparing zou opleveren. Die maatregel werd uiteindelijk niet doorgevoerd. Wel volgde een dualiseringskorting op het gemeentefonds. Deze afwijking is binnen de opbouw van de programmabegroting 2017 opgelost. | |||||
Voormalig wethouders | -226 | 0 | 0 | -226 | N |
Nadeel vanwege een extra storting in de pensioenvoorziening voormalige wethouders, veroorzaakt door de verlaging van de rekenrente. | |||||
Project Beheerstool | 242 | 0 | 0 | 242 | N |
Het budget ten behoeve van innovatie is niet ingezet in 2016. De technische implementatie heeft meer tijd gevergd dan vooraf was voorzien, er is maximaal ingezet op gebruikers implementatie, waardoor er nog niet geacteerd is op verdere innovatie. | |||||
Loonkosten Communicatie | -253 | -1 | 0 | -254 | N |
Zie personeelsanalyse | |||||
Loonkosten Strategie | -134 | 141 | 0 | 7 | N |
Zie personeelsanalyse | |||||
Projectafrekeningen | 0 | 104 | 0 | 104 | N |
Betreft vrijval door lagere projectafrekeningen uit het voormalig Financieringsfonds | |||||
Accountantskosten | -219 | 0 | 0 | -219 | N |
Het nadeel van € 219.000 bestaat uit: | |||||
Loonkosten Directieraad | 76 | 0 | 0 | 76 | N |
Zie personeelsanalyse | |||||
Directieraad budgetten | 132 | 0 | 0 | 132 | N |
Betreft voornamelijk een voordeel op het werkbudget DR en concerncontrol doordat er minder uitgaven nodig zijn geweest. | |||||
Mondiale bewustwording | 91 | 0 | 0 | 91 | N |
De subsidieaanvragen zijn achtergebleven bij de verwachting. Aan kleinschalige initiatieven (rubriek A) is €19.000 minder uitgegeven, aan grootschalige initiatieven (rubriek B) €42.000 en aan mondiale partnerschappen (rubriek C) €2.000 minder. Door meer aandacht te genereren voor de subsidieregeling Mondiale Bewustwording laat 2017 nu al een stijgende lijn zien ten opzichte van 2016. Daarnaast resteert er aan werkbudget en overige (rest)posten €28.000 | |||||
Werkbudget Europa | -82 | 63 | 0 | -19 | N |
Het nadeel op de lasten (€ 82.000) is ontstaan door intensivering van de inspanningen ten behoeve van Europese subsidies. Deze investering is noodzakelijk geweest om Europese projecten te verwerven voor gemeente Eindhoven. Daarnaast zijn er evenementen tijdens het EU-voorzitterschap in Eindhoven gehouden. Het voordeel op de baten betreft de bijdrage van partners ten behoeve van het kantoor in Brussel en ten behoeve van de organisatie evenementen tijdens het EU voorzitterschap. | |||||
Werkbudget Strategie | 54 | 18 | 0 | 72 | N |
Het voordeel in de lasten betreft een vrijval van een verplichting | |||||
Budget niet declarabele uren Europese projecten | 63 | 0 | 0 | 63 | N |
Betreft een vervallen reservering ten gunste van de algemene middelen | |||||
Overig | 19 | 50 | 69 | ||
Totaal | -333 | 375 | 0 | 42 |