Algemeen
De organisatie van het eerste landelijke referendum is succesvol verlopen.
Pionierstraject ‘behoorlijke en effectieve invordering’:
in 2e half jaar 2016 (tezamen met 5 andere organisaties) deelname aan landelijke pilot. Betreft gemeentebrede samenwerking op het invorderingsproces (betreft publiekrechtelijke vorderingen) met als doel om de communicatie met de burger te bevorderen zodat de schuld in een zo vroeg stadium zonder veel (extra) bijkomende kosten wordt betaald.
Graag Gedaan
De gemeente Eindhoven werkt de komende jaren doorlopend aan de verbetering van haar dienstverlening onder het motto: Graag Gedaan! Bij een aantrekkelijke stad hoort immers een niveau van dienstverlening met eenzelfde ambitie. Of het nu gaat over een huwelijk, een omgevingsvergunning, een nieuw reisdocument, gemeentelijke diensten sluiten altijd aan bij wat onze inwoners en ondernemers willen en verwachten.
Fysieke dienstverlening
In 2016 is een samenwerkingsverband aangegaan met het Catharinaziekenhuis. Hierdoor is het mogelijk om per 18 juli 2016 de geboorte aangifte in het Catharinaziekenhuis te doen. In 2016 zijn er 563 geboortes aangegeven.
Huwelijken
In 2016 hebben we de voorbereidingen getroffen om de tariefstelling voor huwelijken meer aan te laten sluiten met omliggende gemeenten. Daarnaast hebben we kritisch gekeken naar het aanbod van huwelijken. Dit heeft geleid tot (her)introductie van het deelproduct “zakelijke huwelijken” en de introductie van het product rewedding (opnieuw trouw beloven).
Bezorgen reisdocumenten
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is samen met een aantal gemeenten een proeftuin gestart, waarbij inwoners vanaf 20 juni 2016 kunnen kiezen voor thuisbezorging of bezorging op het werk door een gecertificeerde bezorgdienst. In 2016 zijn 1.376 aantal bezorgingen gerealiseerd (=6,34% van het totaal)
Bestuurlijke Boete
In de Wet BRP is de mogelijkheid opgenomen een bestuurlijke boete op te leggen. De bestuurlijke boete is de enige sanctie die de Wet BRP kent. In 2016 is er gewerkt aan de voorbereiding van de implementatie.
Digitale dienstverlening
We meten continu de klanttevredenheid op het digitale loket. Met de feedback van gebruikers zijn de digitale formulieren verbeterd waardoor ze beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de klant. Vanuit de maandelijks gehouden usability onderzoeken zijn de ervaren knelpunten meteen opgepakt door de vakspecialisten. Extra aandacht was er ook voor inwoners met een beperking. In samenwerking met Stichting Platform Gehandicapten zijn huisbezoeken afgelegd, om ook daar knel- en verbeterpunten inzichtelijk te krijgen. Daarnaast zijn er in 2016 een 4-tal bijeenkomsten van het panel laaggeletterden en panel digibeten gehouden. De deelnemers (allen vrijwilligers) helpen ons om de website en andere gemeentelijke informatie beter toegankelijk te maken.
Met ingang van 2016 is het mogelijk om kwijtscheidingsverzoeken gemeentelijke belastingen met behulp van DigiD online aan te vragen.
Digitaal WOZ-waardeloket
Met het WOZ-waardeloket worden de WOZ-waarden landelijk openbaar gemaakt. Dit loket is per 1 oktober 2016 operationeel. Onlangs is de honderdste gemeente aangesloten. We zijn dit jaar nog niet aangesloten op de landelijke voorziening WOZ. De reden hiervoor is dat ons ICT-pakket nog onvoldoende is ontwikkeld voor aansluiting bij de landelijke voorziening waardoor de reguliere bedrijfsvoering in gevaar zou komen. De WOZ-waarden van woningen in Eindhoven zijn wél openbaar gemaakt via onze website. We verwachten in het tweede kwartaal van 2017 aan te kunnen sluiten op de landelijke voorziening WOZ.
Telefonische dienstverlening
Het Callcenter heeft in 2016 meer gesprekken verwerkt dan in voorgaande jaren.
Oorzaak hiervan is de uitbreiding van de dienstverlening aan het Sociaal Domein. De uitbreiding bestaat uit overname van de telefoongesprekken van WIJeindhoven, de balie- en telefoonwerkzaamheden t.a.v. het "gratis met de bus" product. Door het versturen van meer mailings vanuit het Sociaal Domein heeft er meer telefoonverkeer plaatsgevonden. Met behoud van kwaliteit, is een servicelevel behaald van 84%. Dit is 4% boven de gestelde norm.
Klanttevredenheid
De klanttevredenheid wordt continu gemeten voor de bovenstaande dienstverleningskanalen.