Ruimtelijke inrichting
Ruimtelijke ontwikkeling
Inleiding
Ruimtelijke ontwikkeling draagt bij aan de profilering en groei van de Brainport met respect voor ons erfgoed. We streven er naar om sociaal-maatschappelijke en economische ontwikkelingen in de stad mogelijk te maken. Daarmee ondersteunen we de doorontwikkeling van de Brainport. Hierbij proberen we slagvaardig en klantvriendelijk de ruimtelijke instrumenten (bestemmingsplannen, vergunningen) toe te passen, rekening houdend met de nieuwe rol van de overheid. Vanuit erfgoed bezien willen we de historische ontwikkeling van de stad herkenbaar houden en beschermen. Hierbij willen we van Eindhoven een leefbare stad maken die zich laat begrijpen in haar karakteristiek met een historische gelaagdheid en verscheidenheid, met verschillende gezichten en verhalen, die samen de Eindhovense identiteit bepalen. Daarnaast streven we naar het verbeteren van de woon- en leefsituatie in de actiegebieden vanuit een integraal perspectief (sociaal, economisch, veiligheid, fysiek) op het wonen en de leefomgeving.
Wat hebben we bereikt?
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
% actiegebieden met hogere score t.o.v. voorgaande jaar | 44% | 75 | 57% |
Rapportcijfer Eindhoven m.b.t. cultureel erfgoed | 6,3 | 6,8 | 6,5 |
Opmerkingen bij Effectindicator: | |
% actiegebieden met hogere score t.o.v. voorgaande jaar | Hoewel in 2014 de economie al wel was aangetrokken was dat nog niet goed te merken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en die zijn in actiegebieden oververtegenwoordigd. Met andere woorden deze mensen kwamen verhoudingsgewijs nog moeilijk aan werk. Vandaar de lage score van 44% in 2015. |
Rapportcijfer Eindhoven m.b.t. cultureel erfgoed | Het cijfer laat een lichte verbetering ten opzichte van 2015 zien. We verwachten geen spectaculaire stijging. Het begrote cijfer voor 2017 e.v. is een 7. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Verder ontwikkelen en uitvoeren gebiedsprogramma's | ||
We gaan de gebiedsprogramma’s verder ontwikkelen en uitvoeren met partners in de stad en werken samen met partijen in de stad aan creatieve oplossingen voor het vormgeven van gebiedsontwikkeling. | ||
Borgen integraliteit uitvoering ruimtelijke visies | ||
We borgen de integraliteit van de uitvoering van onder andere de binnenstadsvisie, sportvisie, woonvisie, Eindhoven op weg, prioriteitennota, gebiedsvisie Brainportcity. De programmeertafel vervult hierin een belangrijke rol. | ||
Ontwikkelen Brainportcity | ||
Brainport City is een visie met een investeringsplan voor ruimtelijke verbetering in de regio, gericht op het vestigingsklimaat voor bedrijven en werknemers. In 2016 is het adaptief programma vastgesteld door de Stuurgroep. Prioriteiten hierbij:
Eindhoven Centraal: versterking van centrum en met name stationsomgeving:
Brainportcity is bovendien gekoppeld aan en vertaald in het traject voor REOS (de Ruimtelijke en Economische Ontwikkel Strategie). | ||
Actualiseren bestemmingsplannen en invoeren wettelijk verplichte private bouwtechnische toets | ||
We onderzoeken de inzet en planologische ruimte van bestemmingsplannen, vergunningen, grex en crisis- en herstelwet. | ||
Sturen op doorlooptijden vergunningen en bestemmingsplannen | ||
We blijven scherp sturen op de doorlooptijden van vergunningen en bestemmingsplannen. | ||
Voorbereiden omgevingsplannen | ||
We hebben we opgave voor het implementeren van de Omgevingswet goed geanalyseerd langs zes sporen (Ambitie/visie; regio en provincie; Omgevingsplannen/juridisch; ICT en klantreis; Organisatie; rol van de overheid). We hebben de raadswerkgroep Nieuwe Ruimte hierin meegenomen en we hebben een Plan van Aanpak opgesteld. Bovendien zijn we enkele pilots voor Omgevingsplannen opgestart in samenwerking met het ministerie: Strijp S en HTCE. | ||
Uitvoeren prioriteitennota en thema's uit Nieuwe Ruimte | ||
We geven uitvoering aan de prioriteitennota en aan de thema’s uit Nieuwe Ruimte. De bewoners van Schuttersbos hebben zich gemeld voor het zelfstandig bewaken van de ruimtelijke kwaliteit/welstand. Wij begeleiden hun proces en de beoogde werkwijze. De bedrijven op het toekomstig BIC hebben zich eveneens bij ons gemeld en daartoe hebben wij een supervisor benoemd. | ||
Versterken betrokkenheid bewoners bij erfgoed | ||
We versterken de betrokkenheid van bewoners bij erfgoed door met de partners van het Erfgoedhuis activiteiten te organiseren. Ter bescherming van ons erfgoed gaan we een aantal gebouwen aanwijzen tot gemeentelijk monument. | ||
Stimuleren transformatie en hergebruik van erfgoed | ||
We stimuleren transformatie en hergebruik van erfgoed, onder meer bij Mariënhage, VDMA, NRE terrein, Campina terrein en we zoeken naar een passende balans tussen bescherming van ons erfgoed en faciliteren van gewenste ontwikkelingen. Dit speelt bijvoorbeeld bij karakteristieke panden in de binnenstad. |
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Aantal deelnemers activiteiten Erfgoedhuis | 5.500 | 6.050 (+10%) | 6.785 (+23%) |
% ruimtelijke instrumenten (doorlooptijd)binnen wettelijke termijn | 97% | 90 | 99% |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Aantal deelnemers activiteiten Erfgoedhuis | Extra inzet en evenementen georganiseerd in het afgelopen jaar. Het erfgoedhuis begint te lopen. |
% ruimtelijke instrumenten (doorlooptijd)binnen wettelijke termijn | We sturen strak op doorlooptijden en huren wanneer nodig extra capaciteit in. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -12.595 | -15.454 | -2.859 |
Baten | 10.478 | 19.085 | 8.607 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 2.798 | -1.970 | -4.768 |
Resultaat | 681 | 1.661 | 980 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Bouwvergunningen | -290 | 2.235 | 1.945 | N | |
Door de aantrekkende economie zijn er meer bouwvergunningen aangevraagd, waaronder een aantal grote projecten. Bij het opstellen van het tarievendossier voor de leges is rekening gehouden met €300.000 extra inhuurkosten. | |||||
Doorbelaste indirecte sector kosten | -154 | -154 | N | ||
Betreffen voornamelijk de personele kosten die op totaalniveau worden toegelicht. | |||||
Projecten Maatschappelijk nut - Projecten Brainport Park | -930 | 4.330 | -3.470 | -70 | N |
Eind 2015 is het project overgeheveld van planexploitatie naar maatschappelijk nut vanwege verandering in de BBV-wetgeving. De begroting 2016 is hierop niet aangepast. Vanaf 2017 is de begroting hierop wel aangepast en doet deze afwijking zich niet meer voor. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: huurderving | -406 | -406 | N | ||
Een aantal panden staan geheel of gedeeltelijk leeg. Hierdoor missen we huuropbrengsten. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: taakstelling verzekeringen | -334 | -334 | J | ||
Er ligt een bezuinigingstaakstelling op de budgetten voor verzekeringen. Deze is gelet op de aanwezige panden, verzekeringspremies en gestegen assurantiebelasting, niet te realiseren. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: taakstelling verkoop panden | -228 | 462 | 234 | N | |
Op de taakstelling op verkoop panden 2016 van € 1 miljoen is meer gerealiseerd dan begroot. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: ex NIEGG panden | -522 | 1.036 | 514 | N | |
De van het grondbedrijf overgenomen panden (zgn. ex NIEGG panden) dienen te worden verkocht. Onder deze categorie valt ook het TD gebouw (V € 0,3 miljoen). Daarnaast ontstaat er vooralsnog een voordeel op de exploitatie van de nog niet verkochte Ex-NIEGG panden. Doordat de exploitatie van deze panden niet begroot wordt (als gevolg van verkoop) ontstaan grote afwijkingen. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: toereikendheid onderhoudsvoorziening Catharinakerk | -400 | -400 | N | ||
In de aanwezige onderhoudsvoorzieningen zijn geen middelen voorzien voor het onderhoud van de Catharinakerk. Op basis van de aanwezige planningen is een incidentele storting van € 400.000 benodigd om het planmatig onderhoud de komende 20 jaar uit te voeren. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: waardering vastgoed | -161 | 142 | -19 | N | |
Op basis van een taxatie dient de huidige boekwaarde met betrekking tot Rapenland 3 t/m 21 te worden afgewaardeerd. Daarnaast dient op basis van taxaties de aanwezige voorziening duurzame waardevermindering te worden verlaagd | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: overige | 975 | 341 | -1.300 | 16 | N |
In dit product heeft de financiële afwikkeling plaatsgevonden van de servicekosten 2011-2014, kosten verbonden aan de doorontwikkelingen binnen Vastgoed en de vrijval van de middelen NATLAB. Per saldo ontstaat een klein voordeel. | |||||
Overig | -409 | 61 | 2 | -346 | |
Totaal | -2.859 | 8.607 | -4.768 | 980 |