Ruimtelijke inrichting
Wonen
Inleiding
Eindhoven is grenzeloos ambitieus, grenzeloos solidair en grenzeloos innovatief. Wonen is een belangrijke randvoorwaarde voor een goed vestigingsklimaat. Dat hebben we beschreven in onze woonvisie met daarin de vertaling naar drie speerpunten: het binden van talent (ambitieuze stad), stad van twee snelheden (solidaire stad) en innovatie in het wonen (innovatieve stad). Om de ambities waar te maken is het van belang dat de woningmarkt aantrekkelijke woonproducten biedt, goed functioneert en in evenwicht is. Een evenwicht dat aansluit bij de (groei)ambities van de stad en het binden van talent. Vanuit de ambitie ‘stad van twee snelheden’ willen we voldoende betaalbare huur- en koopwoningen in Eindhoven en de regiogemeenten.
Wat hebben we bereikt?
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Verhouding sociale voorraad/doelgroep beleid | 1,09 | 1 | 1,07 |
Gemiddeld energielabel van bestaande woningen | 1.79 | 1.78 | - |
Opmerkingen bij Effectindicator: | |
Verhouding sociale voorraad/doelgroep beleid | In 2016 was de verhouding sociale voorraad ten opzichte vam doelgroep van beleid iets lager dan in 2015. Dit komt door een toename van het aantal huishoudens in de doelgroep van beleid. |
Gemiddeld energielabel van bestaande woningen | De Rijksoverheid heeft in 2016 een vereenvoudigde labelsystematiek geïntroduceerd. Deze is zo beperkt, dat daaruit geen energie-index meer afgeleid kan worden. Er wordt gezocht naar vergelijkbare alternatieve informatiebronnen, maar vooralsnog zijn die niet voorhanden. Het is op dit moment dus niet mogelijk de realisatie 2016 te bepalen. Vanaf 2017 lopen we mee in de nieuwe systematiek, waarbij opgemerkt moet worden dat die cijfers niet te vergelijken zijn met de cijfers uit de oude systematiek. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Uitvoeren woonvisie | ||
In 2016 is er actief ingezet op transformatie. Dit heeft geresulteerd in 57% van de woningbouwproductie die is gerealiseerd in bestaand vastgoed. Daarnaast is er samen met de woningcorporaties uitvoering gegeven aan het activiteitenplan van de taskforce flexwonen. Zo zijn er afspraken gemaakt over de productie, randvoorwaarden voor het product en communicatie en inschrijving. Er zijn in 2016 een kleine 800 eenheden flexwonen gerealiseerd in de sociale en particuliere sector. | ||
Maken prestatieafspraken met woningbouwcorporaties | ||
In 2016 hebben we prestatieafspraken met de woningcorporaties gemaakt conform de gewijzigde woningwet. De corporaties hebben een bod uitgebracht op de opgaven geformuleerd in de woonvisie op basis van hun investeringsvermogen. Nieuw is ook dat gemeenten inzicht hebben in het investeringsvermogen van de corporaties. Op basis van de biedingen en de gegevens over het investeringsvermogen is zowel ambtelijk als bestuurlijk het gesprek gevoerd en dat heeft geresulteerd in de prestatieafspraken 2017. | ||
Initiëren innovatie in bouwkolom | ||
We hebben het congres 'The making of our future city' georganiseerd tijdens de Dutch Design Week, wat volledig gericht was op het initiëren van innovatie in de bouwkolom. Op 24 oktober hebben gemeente en TU/e een intentieverklaring getekend om de eerste 3D beton geprinte woning in Europa in Eindhoven te realiseren. | ||
Implementeren woonwagenbeleid | ||
De integrale herijking van het woonwagenbeleid is afgerond in samenwerking met de raadswerkgroep. Er is een herijkingsnotitie opgesteld, een plan van aanpak jeugd en projectplannen voor alle woonwagenlocaties. IOp 13 april 2017 is het dossier door de gemeenteraad vastgesteld. |
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Woningbouwproductie (C)PO | - | 5% | 16% |
Woningbouwproductie transformatie | - | >10% | 57% |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Woningbouwproductie (C)PO | Het streven om nieuwe bewoners meer invloed te geven bij het ontwerp en bouw van de woning is door diverse partijen actief opgepakt. Een van de voorbeelden is Space-S. |
Woningbouwproductie transformatie | We willen jaarlijks minimaal 10% van de nieuwe woningen realiseren door middel van transformatie en zetten daar als gemeente actief op in. In 2016 is dat door o.a. transformatie van Philips Lighting, een kantoorgebouw aan de Keizer Karel V Singel en het gebouw Luna op het TU/e terrein ruimschoots gerealiseerd. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -7.495 | -3.976 | 3.519 |
Baten | 1.040 | 1.424 | 384 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 5.750 | 1.733 | -4.017 |
Resultaat | -705 | -820 | -115 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Projecten integrale wijkvernieuwing | 3.833 | 185 | -4.017 | N | |
Een aantal projecten in het kader van Integrale Wijkvernieuwing hebben vertraging opgelopen. Onder andere is dit te zien bij project Doornakkers als gevolg van vertraging verkoop panden en onduidelijkheid over de verdere planinvulling. De vertraging bij de projecten heeft tot gevolg gehad dat de uitgaven in 2016 per saldo € 3,8 miljoen lager zijn dan geraamd. Daarnaast zijn er bijdragen ontvangen, onder andere vanuit het Gemeentelijk Rioleringsplan voor rioolwerkzaamheden in de projecten, die niet in dit jaar waren geraamd. Omdat de projecten worden afgewikkeld met de reserve integrale wijkvernieuwing is de onttrekking uit de reserve eveneens lager dan geraamd. | |||||
Maatschappelijk vastgoed: Baekenlandplein | -165 | 102 | -63 | J | |
De gemeente Eindhoven heeft met Stg Trudo een erfpachtovereenkomst gesloten tot en met 2015. In de beheerovereenkomst is overeengekomen dat Trudo in opdracht van de gemeente de exploitatie doet (beheer, onderhoud en huuradministratie), Stg Trudo rekent jaarlijks de exploitatie af met de gemeente. Op dit moment vinden de afrondende gesprekken plaats om de oude werkwijze nog 10 jaar door te zetten met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2016. Op basis van nieuwe overeenkomst zal ook de begroting structureel aangepast moeten worden. | |||||
Overige afwijkingen | -149 | 97 | -52 | N | |
Dit betreft diverse kleine afwijkingen, zoals personeelslasten, kosten hennepontruimingen ed. | |||||
Totaal | 3.519 | 384 | -4.017 | -115 |