Openbare ruimte
Milieu
Inleiding
Ons milieubeleid draagt bij aan een gezonde leefomgeving, optimaal gebruiken van grondstoffen en een duurzame ruimtelijke inrichting van de stad. Dat doen we door te hoog belaste situaties (bodem, geluid, lucht, risico’s externe veiligheid en straling) te saneren en restafval van huishoudens maximaal te hergebruiken. Ook wordt structureel bijgedragen aan voorbereiding van nieuwe ruimtelijke projecten. Daarmee beogen we de gebruikskwaliteit van de nieuwe leefomgeving (wonen, werken, verkeer, groen, water) gezond te houden of te maken. Milieukwaliteit van de leefomgeving wordt stadsbreed gemonitord en voor iedereen inzichtelijk gemaakt. We willen bereiken dat uit huishoudens vrijkomend afval volledig wordt hergebruikt en dat fysieke leefomgeving beheerst en gezond is.
In 2016 zijn concrete bijdragen geleverd aan het doorontwikkelen van de milieuthema’s naar bijdragen aan de integrale duurzame en gezonde ontwikkeling van de stad (Klimaatneutrale/-adaptieve stad; Visie Eindhoven op weg; integrale gebiedsontwikkeling/Brainport City/Eindhoven Centraal). Daarmee wordt tevens invulling gegeven aan opgaven van de Omgevingswet zoals het monitoren van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en het afweegbaar maken van gezondheid in te nemen bestuurlijke besluiten omtrent ruimtelijk-economische ontwikkelingen.
Wat hebben we bereikt?
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Aandeel restafval | 47 | 35 | 47 |
% inwoners dat zich (zeer) onveilig voelt als gevolg van gevaarlijke stoffen/straling/luchtverontreiniging | 35 | 35 | 36 |
% inwoners dat last heeft van minstens één vorm van geluidhinder | 38 | 34 | 37 |
Opmerkingen bij Effectindicator: | |
Aandeel restafval | De nagestreefde verbetering vergt meer tijd dan aanvankelijk gedacht. De in 2015 vergaand uitgewerkte Businesscase Renescience/enzymenfabriek geeft perspectief van verbeterslag naar 30% restafval. Besluitvorming hierover vindt in 2017 plaats. Realisatie ervan vergt 1 à 2 jaar. |
% inwoners dat zich (zeer) onveilig voelt als gevolg van gevaarlijke stoffen/straling/luchtverontreiniging | De inzet is om het gevoel van onveiligheid te laten afnemen (m.n. ook door proactieve, open communicatie), maar of dat lukt hangt mede af van of er speciale voorvallen zijn geweest in het gemonitorde jaar. Dat is niet het geval geweest. De percentages schommelen al jaren rondom de 35%. We hopen komende jaren toch een geleidelijke verlaging te kunnen bewerkstelligen. |
% inwoners dat last heeft van minstens één vorm van geluidhinder | Hinder van wegverkeer blijft de grootste oorzaak. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Gescheiden inzamelen huishoudelijk afval | ||
We zamelen huishoudelijk afval gescheiden in en treffen voorbereidingen voor betere nascheiding, waardoor afval als grondstof beter inzetbaar wordt. Ook monitoren en ontsluiten we de kwaliteit van de fysieke leefomgeving voor geluid, lucht, straling, bodem en de gezondheidseffecten daarvan. Daarmee willen we de kwaliteit van de woonsituatie op peil houden. De besluitvorming over de businesscase REnescience vergt meer tijd dan van tevoren ingeschat. Definitieve besluitvorming is voorzien voor medio 2017. | ||
Uitvoeren meerjarenprogramma bodem 2016-2020 | ||
Bodem: uitvoeren van het meerjarenprogramma bodem 2016-2020 (bodemonderzoek en –sanering en monitoren grondwaterverontreiniging). Uitvoeren van het meerjarenprogramma bodem 2016-2020 is gestart. Onder andere is het laatste deel van de sanering aan de Stuiverstraat afgerond, is gestart met de sanering van het NRE-terrein en met de voorbereiding van de sanering Hessen Kasselstraat. | ||
Analyseren van en rapporteren over geluid | ||
Geluid: analyseren en rapporteren over de meetdata sensornet (Achtse Barrier/Blixembosch, A2 en spoor) en bezien hoe we de additionele subsidie voor de 2600 woningen slim inzetten bij investeringen in de infrastructuur ter verbetering van de geluidsbelasting. | ||
Uitvoeren proeven ter verbetering gescheiden inzameling | ||
Afval: uitvoeren van proeven in de wijken Meerhoven en Rochusbuurt ter verbetering van de gescheiden inzameling. | ||
Zichtbaar maken luchtkwaliteit | ||
Lucht: met het innovatief lucht meetsysteem AiREAS is de in de afgelopen jaren de eerste stap gezet met het zichtbaar maken van de luchtkwaliteit. | ||
Uitvoeren reguliere taken - Afval | ||
| ||
Uitvoeren reguliere taken - Bodem | ||
| ||
Uitvoeren reguliere taken - Geluid | ||
| ||
Uitvoeren reguliere taken - Lucht | ||
| ||
Uitvoeren reguliere taken - Risico’s (externe veiligheid en Elektromagnetische straling) | ||
| ||
Uitvoeren reguliere taken - Gezonde verstedelijking | ||
| ||
Uitvoeren reguliere taken - Vergunningen, Toezicht en Handhaving | ||
Vergunningen
Toezicht en handhaving
N.B. Odzob heeft meer inzet moeten plegen dan gepland (omvang 80K), vanwege meer ontvangen meldingen en inzet consignatiedienst (buiten kantoortijden), en meer benodigde uren bij een aantal complexe zaken (bv. IJsbaan)
|
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Hoeveelheid ingezameld afval (kg/inwoner) | 454 | 450 | 478 |
Aantal gesaneerde en onderzochte locaties (bodem) | 132 | 80 | 232 |
Gesaneerde woningen A- en raillijst | 132 | 27 | 232 |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Hoeveelheid ingezameld afval (kg/inwoner) | Uit het verleden blijkt dat de hoeveelheid afval jaarlijks fluctueert (ook in andere steden). |
Aantal gesaneerde en onderzochte locaties (bodem) | Toename is m.n. vanwege meer bouwactiviteiten waardoor er meer onderzocht en gesaneerd wordt. |
Gesaneerde woningen A- en raillijst | 184 woningen door het in 2016 afgeronde schermen- en raildempers project aan het spoor in Tongelre en 48 als gevolg van het aanbrengen van stil asfalt op De Ring (tussen Leenderweg en St. Bonifatiuslaan). Waar aanvullende gevelisolatie nodig is wordt in 2017 onderzocht en waar nodig gestart. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -32.695 | -32.643 | 52 |
Baten | 25.613 | 27.946 | 2.333 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 2.563 | 291 | -2.272 |
Resultaat | -4.519 | -4.406 | 113 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Afvalbeheer | |||||
Er zijn in 2016 minder verzoeken om kwijtschelding (€ 275.000) en verminderingen (€ 101.000) verwerkt dan begroot. | 376 | 376 | N | ||
De opbrengst afvalstoffenheffing is hoger (meer aansluitingen). | 259 | 259 | N | ||
Hogere lasten irt GR Cure (€ -107.000 en onttrekking aan voorziening afval (€ -596.000): het saldo van baten en lasten wordt in het gesloten systeem van afvalheffingen uit de voorziening onttrokken. | -107 | -604 | -711 | N | |
Overige verschillen afvalbeheer. | 83 | 43 | 126 | N | |
Milieu | 83 | 83 | N | ||
Kosten zijn geboekt op meest omvangrijke thema, terwijl er veelal sprake is van meerdere thema’s tegelijk. Geluid (€ -108.000K), Lucht (€ 87.000), Externe veiligheid €104.000). De voor-/nadelen per thema zijn per saldo nagenoeg neutraal, mede dank zij inzet van extra budget voor Gezonde verstedelijking en de Brabantse Health Deal (€140.000). | |||||
Overige verschillen Milieu. | -52 | -11 | -63 | N | |
Projecten Maatschappelijk Nut Milieu | -224 | 2.618 | -2.272 | 122 | N |
Voordeel op projecten gecompenseerd door de mutatie vanuit de reserve maatschappelijk nut in ontwikkeling. Zie 'toelichting afwijking investeringen' bij Raadsprogramma Openbare Ruimte. | |||||
Overig, waaronder MEC en doorbelasting indirecte sectorkosten. | -107 | 28 | -79 | N | |
Totaal | 52 | 2.333 | -2.272 | 113 |