Openbare ruimte
Verkeer
Inleiding
Wij streven naar een bereikbare stad met duurzame mobiliteit: meer lopen, meer fietsen, meer gebruik van openbaar vervoer en minder motorvoertuigen. Dit geldt zowel voor het verkeer in de stad als het verkeer van en naar de stad. De uitvoering van Eindhoven op Weg, als visie op de toekomst van duurzame en slimme mobiliteit in onze stad, is hiervoor de basis. Maatregelen, gericht op het verduurzamen en innoveren van de mobiliteit, moeten leiden tot een leefbare, aantrekkelijke, gezonde (ook voor luchtkwaliteit) en (verkeers)veilige stad met een prettig vestigingsklimaat. Er wordt veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de openbare ruimte door een sterke verbinding met openbare ruimte, water en groen. We willen een aantrekkelijke en leefbare stad die goed bereikbaar is, waarbij een verschuiving plaatsvindt naar meer duurzame vervoerswijzen waardoor er een verkeersveilige stad ontstaat.
Wat hebben we bereikt?
Het percentage duurzaam vervoer in de modal split is conform begroting gerealiseerd. Het percentage duurzaam vervoer is gelijk aan vorig jaar. Tussen de verschillende vervoerwijzen (fiets, openbaar vervoer, lopen en auto) hebben er ook geen wijzigingen ten opzichte van vorig jaar plaatsgevonden. De volgende stap (61%) op weg naar de ambitie van 2025 wordt in 2018 verwacht. |
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
% duurzaam vervoer in de modal split | 60 | 60 | 60 |
Aantal verkeersslachtoffers | 86 | nnb | nnb |
Opmerkingen bij Effectindicator: | |
% duurzaam vervoer in de modal split | Het percentage duurzaam vervoer in de modal split is conform begroting gerealiseerd. Het percentage duurzaam vervoer is gelijk aan vorig jaar. Tussen de verschillende vervoerwijzen hebben er ook geen wijzigingen ten opzichte van vorig jaar plaatsgevonden. De volgende stap (61%) op weg naar de ambitie van 2025 wordt in 2018 verwacht. |
Aantal verkeersslachtoffers | Vanaf 2010 t/m 2014 is het aantal verkeersslachtoffers slecht geregistreerd. In 2015 was er voor het eerst sinds vijf jaar weer een betrouwbaar aantal. Om die reden is het aantal verkeersslachtoffers 2016 niet begroot. Het cijfer over het aantal verkeersslachtoffers over het jaar 2016 komt in november 2017 beschikbaar. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Verbeteren externe stedelijke bereikbaarheid | ||
Voor de verbetering van de externe stedelijke bereikbaarheid zijn samen met de partners Rijk, Provincies Noord-Brabant en Limburg, B5 en regiogemeenten een aantal belangrijke stappen gezet. Het besluit is genomen dat met ingang van de dienstregeling 2018 de frequentie van de Intercity’s tussen Amsterdam/Schiphol en Eindhoven naar 6 x per uur gaat. Ten behoeve van de realisatie van de Intercityverbinding Eindhoven-Düsseldorf is de benodigde spoorverdubbeling Kaldenkirchen-Dülken in het Duitse Bundesverkehrswegeplan opgenomen als potentieel project. Na afronding van de MKBA in kan het project in 2017 de status prioritair krijgen, waarmee realisatie gewaarborgd is. In 2016 is op basis van het Bidbook Bereikbaarheid Zuid-Nederland het programma SmartwayZ.NL van start gegaan, waarin overheden, markt- en kennispartijen en andere belanghebbenden intensief samenwerken om de bereikbaarheid van Zuid-Nederland te verbeteren. Binnen SmartwayZ.NL is voor de A58 Tilburg-Eindhoven de Planstudiefase van InnovA58 gestart, de laatste fase voor realisatie. De minister heeft in 2016 de Startbeslissing getekend waarmee de MIRT-verkenning A67 Leenderheide-Zaarderheiken is gestart. Voor de A2 Weert-Eindhoven is de eerste fase van het MIRT-onderzoek, de probleemanalyse, afgerond. | ||
Verbeteren interne stedelijke bereikbaarheid en verkeersveiligheid | ||
Er is gewerkt aan de voorbereiding en de uitvoering van projecten conform de visie ‘Eindhoven op weg’ en de ‘Agenda fiets’. Na jarenlange voorbereiding is eind 2016 het nieuwe taxibeleid vastgesteld met speciale aandacht voor het verduurzamen van de taxi’s. De implementatie van het taxibeleid zal in september 2017 plaatsvinden. Er zijn vrijliggende busbanen (HOV) aangelegd in het noordelijk deel van de Huizingalaan, de Montgomerylaan en op de wegen ter hoogte van winkelcentrum Woensel. De bouw van het busstation heeft een vertraging van ruim een half jaar opgelopen. De afbouw vindt in het eerste kwartaal van 2017 plaats. In december 2017 is de nieuwe openbaar vervoerconcessie van start gegaan en er is een studie verricht naar de integratie van het doelgroepenvervoer en het reguliere openbaar vervoer. In 2016 is ook een start gemaakt met de infrastructurele maatregelen die deze concessie met zich meebrengt. De reconstructie van de Hoogstraat is gereed. Voor voetgangers is de oversteek van het Kennedyplein naar de TU/e verbeterd en is een verbinding over het Fensterrein aangelegd (Bergenpad). Met betrekking tot verkeersveiligheid is een start gemaakt met de aanpak van de black spot op het kruispunt Fransebaan/Montpellierlaan. Dit kruispunt is vervangen door een rotonde. Er is een aantal schoolzones aangelegd en de oversteek van de Koudenhovenseweg is verbeterd door de aanleg van een microtonde. Er is gewerkt aan de voorbereiding van de reconstructie van de Vestdijk, de Bilderdijklaan en de Stoutheuvel. | ||
Samenwerken met provincie en MRE voor verbetering bereikbaarheid | ||
Op 23 juni heeft het college, samen met 21 andere gemeenten de Bereikbaarheidsagenda ZO-Brabant ondertekend en als onderdeel van het programma Bereikbaarheid Zuid Nederland aan de provincie Noord-Brabant aangeboden. De raad heeft de Bereikbaarheidsagenda in oktober bekrachtigd. In de agenda spreken gemeenten met elkaar af om in 2017-2030 maatregelen uit te voeren: Slim Duurzaam Verbonden. Het project is afgestemd met het programma Brainport City. | ||
Beschikbaar stellen openbare ruimte in stad als proeftuin voor innovatieve maatregelen op gebied ‘smart & green mobility’ | ||
De roadmap smart mobility is verder uitgewerkt en in 2017 zal het uitvoeringsprogramma worden opgesteld. In het Bereikbaarheidsakkoord zijn diverse smart mobility maatregelen opgenomen die de komende jaren worden uitgevoerd, waaronder de ontwikkeling van een landingsplaats smart mobility. Deze landingsplaats is een uitvoeringsorganisatie die initiatieven op het gebied van smart mobility bij elkaar brengt en zorgt voor spoedige implementatie. Eind 2016 is onze deelname aan het Europese project C-Mobile gehonoreerd dat moet leiden tot pilots, gericht op een betere oversteek voor fietsers en voetgangers. Ook is de green deal autodelen ondertekend, waarmee de gemeente de uitrol van autodelen ondersteunt en faciliteert. Op de route Kennedylaan-Ring-Eisenhowerlaan zijn voorbereidingen getroffen om deze route geschikt te maken voor een hybride testomgeving waar smart mobility pilots getest kunnen worden. Ook zijn er voorbereidingen getroffen om op dit traject C-ITS maatregelen te realiseren, zodat verkeerslichten op termijn actuele reisinfo aan de reiziger kan verschaffen. Op vier locaties is een deelfietsensysteem (hopperpoint) gerealiseerd en de gemeente Eindhoven heeft zich aangemeld voor de organisatie van het Europese ITS-congres. Er is een pilot uitgevoerd waarbij een luchtkwaliteitmeetsysteem AIREAS is gekoppeld aan de verkeerslichten, om verkeer op momenten waarop de luchtkwaliteit slecht is, gedoseerd te kunnen toelaten. Deze pilot heeft niet tot het gewenste resultaat geleid. Om die reden wordt de pilot niet verder uitgerold. De aanschaf van een elektrische auto is gestimuleerd door de leges van een oplaadpaal niet bij de aanvrager in rekening te brengen. Er zijn eind 2016 ongeveer 170 laadpunten in de openbare ruimte beschikbaar. |
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Aantal kilometer HOV-baan/busbaan | 18,5 | 20,5 | 20,5 |
Aantal kilometer geasfalteerd fietspad | 249 | 223 | 251 |
Aantal vernieuwde Verkeerslichten | 118 | 128 | 126 |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Aantal kilometer HOV-baan/busbaan | De aanleg van vrijliggende busbanen in de Montgomerylaan en de Huizingalaan is conform begroting gerealiseerd. |
Aantal kilometer geasfalteerd fietspad | Het aantal kilometers geasfalteerd fietspad valt fors hoger uit dan begroot, in verband met de uitbreiding van het bestek met sportparken en begraafplaatsen en nieuw softwarepakket dat nauwkeuriger meet. |
Aantal vernieuwde Verkeerslichten | Het verkeerslicht op de Stratumsedijk/Bleekstraat is verwijderd en niet vervangen én het vervangingsbudget om verkeerslichten te vervangen was in 2016 uitgeput. Daardoor is doelstelling net niet behaald. Vanaf 2017 is er weer nieuw vervangingsbudget beschikbaar. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -35.574 | -27.918 | 7.656 |
Baten | 36.926 | 28.099 | -8.827 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 4.001 | 3.878 | -123 |
Resultaat | 5.353 | 4.058 | -1.295 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Inkomsten betaald parkeren | 300 | 300 | N | ||
Met ingang van 1 januari 2014 zijn de betaaltijden fors verruimd. Het effect daarvan is groter dan verwacht. Ten opzichte van de primaire begroting is het voordeel nog € 1,5 miljoen groter. Bij de turap is daarvan € 1miljoen in de reserve financieringsfonds MIP gestort en € 0,5 miljoen is bij het najaarsbericht ingezet ter dekking van herstelwerkzaamheden in de parkeergarage Witte Dame. Vanaf 2017 wordt er structureel € 0,5 miljoen van dit voordeel ingezet ter dekking van de gemeentelijke onderwijshuisvesting. Naar verwachting worden er de komende jaren diverse parkeerterreinen herontwikkeld, zoals het parkeerterrein aan de Stationsweg, de Deken van Somerenstraat en het Vogelenzangterrein. Als gevolg daarvan komen deze parkeerterreinen te vervallen en zullen parkeerders uitwijken naar andere parkeergelegenheden, zoals de parkeergarages. Daardoor zullen de parkeerinkomsten dalen. Daarom is het niet wenselijk om een groter bedrag structureel in te zetten. | |||||
Profit sharing P1 parkeergarages | 338 | -338 | N | ||
Dit jaar hebben wij € 338.000 profit sharing van parkeerexploitant P1 ontvangen. Het betreft 50% van de jaarlijkse winst van P1 die zij boven een vooraf vastgesteld omzetbedrag hebben behaald. Vanwege de grote onzekerheid is de profit sharing niet begroot. Het bedrag is conform raadsbesluit in de reserve parkeerfonds gestort. | |||||
Subsidie mobiliteitsmanagement | 125 | -125 | N | ||
Binnen het landelijke subsidieprogramma Beter Benutten ontvangen wij subsidie van het ministerie voor Eindhovense bedrijven die maatregelen in het kader van mobiliteitsmanagement uitvoeren. Dat zijn maatregelen die bijvoorbeeld de fiets en het openbaar vervoer in het woon werkverkeer stimuleren. In 2016 hebben wij € 125.000 minder subsidie aan die bedrijven uitgekeerd dan begroot. Daardoor hebben wij ook € 125.000 minder subsidie van het ministerie ontvangen. Naar verwachting zullen deze middelen wel in 2017 besteed worden. | |||||
Doorbelaste indirecte sectorkosten | -123 | -123 | N | ||
De doorbelaste kosten betreffen voornamelijk de personele kosten die op totaalniveau worden toegelicht. | |||||
Projecten maatschappelijk nut | 7.639 | -9.553 | 215 | -1.699 | N |
Het voordeel op de lasten wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door vertraging in de uitvoering van de ongelijkvloerse kruising Montgomerylaan (HOV2) en de Vestdijk. De voorbereiding voor de aanleg van de ongelijkvloerse kruising was veel complexer dan bij de start van de werkzaamheden HOV2 werd verwacht. Daarom heeft de realisatie vertraging opgelopen. Daarnaast heeft de voorbereiding van het project Vestdijk langer geduurd dan oorspronkelijk was gepland. Dit is vooral het gevolg van het uitgebreide samenspraakproces. Tevens valt de Hoogstraat ongeveer € 700.000 goedkoper uit dan geraamd. Het nadeel op de baten is het gevolg van de uitgestelde uitvoering van de tunnel Montgomerylaan. In 2016 was een te ontvangen subsidie begroot die niet is ontvangen. Deze subsidie ontvangen we enkele jaren later. | |||||
Overig | 15 | 213 | 227 | N | |
Totaal | 7.656 | -8.827 | -123 | -1.295 |