Sociale basis
Sociale basisvoorzieningen
Inleiding
De sociale basisvoorzieningen zijn die voorzieningen, die inwoners van de stad in staat stellen om hun eigen kracht te ontplooien en in te zetten. Ze zijn toegankelijk voor alle Eindhovenaren. WIJeindhoven vraagt om een krachtige sociale basis. Dat betekent dat we de sociale basisvoorzieningen verder willen versterken (bijvoorbeeld jongerencentra en vrijetijdsaccommodaties).
Wat hebben we bereikt?
De sociale basisvoorzieningen in Eindhoven zijn voor alle inwoners toegankelijk. Ze stellen mensen in de gelegenheid hun basisvaardigheden verder te ontwikkelen, stimuleren bewustwording over eigen kracht en bevorderen samenkracht. Wanneer de sociale basisvoorzieningen voor inwoners nuttig worden geacht maar inwoners daar niet uit eigen beweging gebruik van maken, wordt actief ingezet op het stimuleren van deelname.
In 2016 zijn de volgende mijlpalen bereikt:
- Er ligt een concreet plan van aanpak voor 'Buurthuis bruist'. Uitgangspunten hierin zijn dat de buurthuizen hun exploitatie rond krijgen en dat de programmering aansluit bij de wensen van de buurtbewoners. Het project is gestart en de stakeholders (buurthuizen, gebiedscoördinatoren en de buurt, zijn of worden betrokken).
- Er zijn zeven tafels gestart waar inwoners, vrijwilligers en professionals met elkaar kijken naar de thema's werk, armoede en schulden, vermaatschappelijking zorg, eenzaamheid, opvoeden en opgroeien, veiligheid en ervaringsdeskundigheid zijn gestart. Hierin worden de door de stad gevoelde opgaven opgehaald en gezocht naar concrete antwoorden op die opgave.
- Een betere beoordeling van subsidieaanvragen en betere ondersteuning aan bewoners door een versterkte samenwerking tussen het ruimtelijke domein en het sociale domein op het gebied van inwonersinitiatieven, maatschappelijk vastgoed, actiegebieden en wijkgerichte opgaven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Inwoners actief stimuleren | ||
Inwoners actief stimuleren om gebruik te maken van sociale basisvoorzieningen in plaats van gebruik te maken van aanbod in de eerste en tweede lijn heeft nog onvoldoende aandacht gehad. In 2016 heeft de prioriteit gelegen bij de taakoverdracht en de inkoopprocessen. Wel is dit een vast onderdeel van de keukentafelgesprekken bij stichting WIJeindhoven, waarbij wij ook zien dat het aantal oplossingen in de sociale basis toeneemt. Daarnaast is een start gemaakt met de pilot samenlevingsopbouw en vinden in 2017 diverse experimenten rond dit thema plaats. | ||
Stimuleren initiatieven in zelfbeheer | ||
Vooraf dachten we dat buurthuizen en dagbesteding in zelfbeheer het meest kansrijk zouden zijn. Toch zien we in de praktijk weinig inwoners opstaan met een dergelijke ambitie. Binnen Buurthuis Bruist willen we inwoners wel nadrukkelijk een kans geven als ze dit willen. We merken echter ook dat inwoners dit veelgevraagd vinden. Voor dagbesteding geldt hetzelfde, al zien we hier inmiddels enkele initiatieven ontstaan. Daarnaast is er in 2016 een challenge ontstaan met betrekking tot nachtopvang in zelfbeheer. Intern hebben we verder gewerkt aan onze ambitie om een stimulerende en faciliterende rol aan te nemen als overheid op het moment dat inwoners aangeven zaken over te willen nemen. Dat vraagt om het loslaten van normen die we professionele organisaties (wel) opleggen. | ||
Verder stimuleren initiatieven inclusieve samenleving | ||
Het Platform Gehandicapten Eindhoven is samen met de gemeente en ZET een onderzoek gestart naar de uitdagingen voor onze stad van het VN-verdrag voor mensen met een beperking. Daaruit is een aantal aanknopingspunten geformuleerd, waarmee aan de slag gaan als gemeente. | ||
Inzetten op ‘right to challenge’ | ||
In 2016 hebben zich 11 initiatieven gemeld. Zij zijn vanuit de gemeente begeleid. 9 zijn daadwerkelijk voor de commissie verschenen (waarvan 2 pas in 2017, omdat zij meer voorbereidingstijd nodig hadden). Het blijkt dat inwoners vaak een goed idee hebben, maar zelf geen eigenaar willen zijn van het initiatief. Ook blijkt geregeld dat initiatieven beter passen bij bijvoorbeeld inkoop of reguliere subsidie. Dit blijkt dan vaak in de presentatie. Inmiddels is de eerste challenge een feit, en is er een aantal flink op weg. | ||
Verbeteren aansluiting en samenwerking tussen organisaties sociale basis en instellingen in de 2e lijn | ||
In 2016 is een start gemaakt aan de thematafels van de sociale basis rond de thema's vrijwilligers, werk, opvoeden en opgroeien, armoede en schulden, eenzaamheid en ervaringsdeskundigheid. Maar de deelname van tweedelijns organisaties is achtergebleven bij onze ambitie. Voor en door hen is in 2016 hard gewerkt aan de vormgeving van het contractmanagement met tweede lijns organisaties. Het was (en is) van belang dat we na de transities allereerst de basis op orde kregen. Focus lag op het opstellen van de contracten, de tarieven en de primaire processen. De focus heeft dus niet gelegen bij het maken van de verbinding tussen tweede lijn en sociale basis. | ||
Stimuleren partners voor ontwikkeling aanbod daginvulling | ||
De vernieuwing van de laagdrempelige daginvulling is belegd in het project Campagne open deuren. Dit betreft een samenwerking van verschillende organisaties, die voorheen vanuit de AWBZ dagbesteding vorm gaven. We zien dat de vernieuwing nog onvoldoende slaagt. De verkokering blijft vooralsnog bestaan en er komt in wijken niet op grote schaal een vernieuwd laagdrempelig aanbod tot stand. |
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Aantal verwijzingen naar sociale basis | 6.500 | - | |
Beweging in piramide: aandeel sociale basis in % |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Aantal verwijzingen naar sociale basis | Het Dashboard laat zien dat van de 15.599 meldingen in 2016 er 5.305 zijn afgehandeld in de sociale basis (eigen kracht, samenkracht en sociale basis). We denken dat hier sprake is van een definitieverschil ten opzichte van de cijfers in de begroting, omdat het Dashboard juist een trendmatige stijging van het aantal casussen laat zien, dat in de sociale basis wordt afgehandeld. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -17.072 | -15.250 | 1.822 |
Baten | 3.496 | 3.955 | 459 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 323 | 323 | 0 |
Resultaat | -13.253 | -10.972 | 2.281 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Subsidieregelingen sociale basis | 67 | 14 | - | 81 | N |
De vraag is achtergebleven bij de verwachting. Er is minder subsidie aangevraagd dan er budget beschikbaar is. | |||||
Subsidieverantwoordingsdossier | 1.951 | - | - | 1.951 | N |
Op de gemeente brede taakstelling van € 1 miljoen (subsidiejaar 2015) is € 2,9 miljoen gerealiseerd. Hetgeen een voordeel oplevert van € 1,951 miljoen. | |||||
Overig | 321 | 37 | - | 358 | N |
In totaliteit is een som van €358.000 aan budget op niet subsidie-gerelateerde posten binnen CPR 1.2 onbenut geweest. Posten > €50.000: (a) toezicht kindercentra/PSZ GGD: €113.000, (b) Dierenbescherming Zuid-Oost: €60.000. | |||||
Ruimtelijke Expertise: subsidie Gebiedsgericht werken | 186 | - | - | 186 | N |
Er is €186.000 minder subsidie aangevraagd dan er budget beschikbaar is. Daarnaast is er €168.000 terug stortingen ontvangen van bewonersorganisaties over 2015. Hiervan is €68 overgeboekt ten behoeve van de taakstelling subsidies van de gemeente Eindhoven. De overige €100.000 had betrekking op waardebonnen. Dit bedrag is teruggestort in de reserve Krachtwijken. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: huurderving | -503 | -503 | N | ||
Een aantal panden (onder andere Ruysdaelbaan) staan geheel of gedeeltelijk leeg. Hierdoor lopen we geraamde huurinkomsten mis. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: kapitaallasten | 175 | 175 | N | ||
Door temporisering van investeringen ontstaat een kapitaallasten voordeel (zie toelichting bij investeringen). | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: onderhoud | -112 | -112 | N | ||
Voor een aantal vrijetijdsaccommodaties heeft extra onderhoud plaatsgevonden om de veiligheid te kunnen waarborgen (asbest, brandtechnische voorzieningen). Deze werkzaamheden worden niet gepland. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: waardering vastgoed | 50 | 50 | N | ||
Op basis van de boekwaarde en de WOZ waarde heeft een correctie plaats gevonden binnen de Voorziening afwaardering Urkhovenseweg 10a-18 commercieel gedeelte. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: toereikendheid onderhoudsvoorzieningen | 78 | 78 | N | ||
Vrijval onderhoudsvoorziening ROA Panden – Voor een aantal voorzieningen geldt dat de middelen niet meer noodzakelijk zijn vanwege het vervallen van de structurele onderhoudsplicht. Dit als gevolg van de wijziging van het toekomstig doel van de diverse objecten (vb. verkoop / sloop) of door het ontbreken van de noodzaak. | |||||
Maatschappelijk Vastgoed: diversen | -396 | 280 | -116 | N | |
Door de administratieve verwerking van boekingen ontstaat er zowel aan de lasten- en batenkant afwijkingen die per saldo niet materieel zijn. | |||||
Participatie, loonkostensubsidie (begeleiding) | -128 | - | - | -128 | N |
De overschrijding wordt veroorzaakt doordat er (a) deels kosten 2015 zijn meegenomen die niet waren voorzien en (b) doordat er in 2016 veel (proef) plaatsingen zijn verricht die niet allemaal tot een dienstverband hebben geleid. In alle gevallen worden begeleidingskosten in rekening gebracht. | |||||
Doorbelaste indirecte sectorkosten | 261 | - | - | 261 | N |
Doorbelasting indirecte kosten betreft met name personele kosten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Totaal | 1.822 | 459 | - | 2.281 |