Sociale basis
Samen kracht
Inleiding
Dit product omvat het speelveld van het sociale alledaagse leven in de stad; samenkracht. Onder samenkracht verstaan we het bij elkaar komen van vraag en aanbod tussen inwoners op sociaal gebied.
Wat hebben we bereikt?
- Negen initiatieven hebben zich aangemeld voor Right to Challenge. Inwoners en inwonersorganisaties van Eindhoven kunnen de gemeente via dit initiatief uitdagen om bestaand aanbod van dienstverlening beter en/of goedkoper te organiseren.
- Met de raad is afgestemd dat we het traject werkenderweg vorm zouden geven. De ingediende challenges bieden voldoende handvatten om in 2017 een werkwijze vast te leggen.
- We hebben binnen de Opdracht sociaal domein aan ruim 50 organisaties subsidie verstrekt die een bijdrage leveren om de sociale basis te versterken. Het mantelzorgcompliment is uitgereikt aan 2431 mantelzorgers. Deze mensen ontvangen vanaf nu (indien gewenst) informatie over ondersteuningsmogelijkheden en respijtzorg.
- We hebben een nieuwe experimentele werkwijze ontwikkeld om subsidie te verlenen waarbij geen papieren aanvraag nodig is. Inwoners krijgen in deze manier van werken een rol in de beoordeling en als het gaat om de verantwoording worden maatwerk afspraken gemaakt. We constateren dat we er steeds beter in slagen om initiatieven te honoreren / faciliteren maar desondanks hebben we nog onderbesteding. Dit geeft wel nog mogelijkheden om te groeien in de toekomst.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Inzetten persoonlijke coaches/maatjes | ||
Bij verschillende organisaties als de Vrijwillige Hulpdienst, Humanitas, het Rode Kruis en Go4it worden maatjestrajecten ingezet. Zo zijn er minimaal 700 maatjestrajecten in de stad. | ||
Vergroten rol ervaringsdeskundigen | ||
Er is een thematafel ervaringsdeskundigen gestart die een instrument heeft ontwikkeld die de verschillende vormen van ervaringsdeskundige inzet verheldert. Ervaringsdeskundigheid wordt ingezet op uiteenlopende vlakken. De verschillende groepen hebben afgesproken elkaar op frequente basis te gaan ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. | ||
Stimuleren pedagogische civil society | ||
Hieraan is invulling gegeven door het versterken van opvoed- en opgroeiondersteuning dichtbij inwoners. In samenspraak met de stad zijn we gekomen tot een plan van aanpak voor dit onderwerp. Dit leidt tot verschillende projecten die starten in 2017, zoals een project rond ouderbetrokkenheid op scholen, een project dat basisscholen laat kennismaken met partijen in de sociale basis die een bijdrage kunnen leveren aan opvoeden/opgroeien en een project om het stellen van opvoedvragen te normaliseren. |
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Instroom 1e lijn kengetal (gem. per maand) | 799 | 1297 | |
Zelfredzaamheid inwoners (ratio zelfredzaam/niet zelfredzaam) | |||
Leefsituatie index buurtmonitor (gemiddelde score) | 106 | 106 | 106 |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Instroom 1e lijn kengetal (gem. per maand) | Wanneer de sociale basis optimaal functioneert, zouden minder inwoners een beroep moeten doen op de eerste lijn. Het WIJportaal laat zien dat in 2016 15.599 meldingen zijn binnengekomen bij stichting WIJeindhoven. Dat betekent gemiddeld 1297 per maand. Dit cijfer heeft vanwege de taakoverdracht weinig waarde. Doordat de taken van WIJeindhoven in 2016 nog toenamen, zeggen de cijfers nu nog niet veel. In de begroting 2017 is de indicator vervangen door een indicator met meer zeggingskracht. |
Zelfredzaamheid inwoners (ratio zelfredzaam/niet zelfredzaam) | Deze indicator is in 2017 vervangen door een indicator met meer zeggingskracht. |
Leefsituatie index buurtmonitor (gemiddelde score) | Door het grote aantal factoren dat in de index wordt gecombineerd blijkt de waarde door de jaren heen stabiel te zijn. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -12.064 | -11.786 | 278 |
Baten | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 92 | 92 | 0 |
Resultaat | -11.972 | -11.694 | 278 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Subsidieregelingen sociale basis | 205 | - | - | 205 | N |
De vraag is achtergebleven bij de verwachting. Er is €205.000 minder subsidie aangevraagd dan er budget beschikbaar is (subsidieregeling meedoen en maatschappelijke participatie: €138.000, subsidieregeling informele zorg: €37.000, subsidieregeling vrijwillig jeugdwerk: €30.000). NB: binnen deze regelingen is €1,4 miljoen aan subsidie verleend (meedoen en maatschappelijke participatie: €541.000, informele zorg: €247.000, vrijwillig jeugdwerk: €604.000). We hebben wel via meerdere kanalen kenbaar gemaakt dat er nog mogelijkheden waren. | |||||
Innovatiebudget sociale basis: bewonersinitiatieven | 284 | - | - | 284 | N |
Het aantal (experimentele) bewonersinitiatieven is achtergebleven bij de verwachting (€425.000). NB: in het laatste kwartaal 2016 is gestart met zgn. pitches/spreekuren om het budget verder onder de aandacht te brengen. Deze late start had ermee te maken dat vanwege andere prioriteiten hier nog weinig aandacht voor is geweest. Dit wordt in 2017 verder opgepakt. Het aantal subsidiabele bewonersinitiatieven laat vanaf eind 2016 een stijgende lijn zien. Deze ontwikkeling zal zich naar verwachting voortzetten in 2017. | |||||
Innovatiebudget sociale basis: toegenomen vraag vrijwilligers | 127 | - | - | 127 | N |
De toegenomen vraag bij vrijwilligersorganisaties, veroorzaakt door de beweging 2-1-0 binnen de transformatie WIJeindhoven, is te hoog ingeschat (300). De door partijen gesuggereerde problematiek omtrent wachtlijsten bleek achteraf mee te vallen dan wel binnen de reeds verstrekte middelen op te lossen. Toch was het in de beeldvorming naar partijen goed om hier budget beschikbaar voor te hebben. Onze verwachting is dat in de toekomst de toename zich wel voor gaat doen. | |||||
Innovatiebudget sociale basis: initiatieven Right to Challenge | 40 | - | - | 40 | N |
De kosten van initiatieven in het kader van Right to Challenge zijn achtergebleven bij de verwachting. Diverse initiatieven/ideeën zijn in de beginfase beëindigd c.q. niet doorontwikkeld. | |||||
Innovatiebudget sociale basis: pilot initiatieven Sociale basis | 64 | - | - | 64 | N |
Ook ten aanzien van pilots ter versterking van de sociale basis (van organisaties in de stad, pilots, die zich lopende het jaar aandienen) is de vraag (€41.000) achtergebleven bij de verwachting (€105.000). Er is minder aanspraak om de middelen gemaakt dan verwacht. | |||||
Extra inzet sociale basis | 987 | - | - | 987 | N |
Mede door ondercapaciteit is het budget Extra inzet sociale basis niet (volledig) benut. Gewenste initiatieven zijn doorgeschoven naar 2017 (dossier Versterking Sociale basis 2017). Gevolg: vertragende verwerking ten aanzien van de beweging 2-1-0. | |||||
Overig | 64 | - | - | 64 | N |
Saldo diversen | |||||
Programmasturing / informatievoorziening SD | -1.461 | - | - | -1.461 | N |
In 2016 is er een versnelling aangebracht in de automatisering binnen het sociaal domein om de basis op orde te krijgen. De kosten hiervoor (voornamelijk additionele personeelsinzet) zouden gedekt worden uit het budget personeelskosten. De vertaling hiervan naar dit budget is, zoals gemeld in het najaarsbericht niet geformaliseerd. | |||||
Indirecte kosten | -32 | - | - | -32 | N |
Doorbelasting indirecte kosten betreft met name personele lasten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Totaal | 278 | 0 | 0 | 278 |