Sociale basis
Onderwijs
Inleiding
Onderwijs is van belang voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Als gemeente vinden we het van belang dat alle kinderen en jongeren, juist wanneer dat niet vanzelfsprekend is, in de gelegenheid worden gesteld om talent te ontwikkelen. Daarbij speelt een veilige en inspirerende omgeving van het kind een belangrijke rol. We houden onze ogen open voor initiatieven van bewoners die de ontwikkeling van kinderen en jongeren versterken. Waar nodig en mogelijk willen we zulke initiatieven stimuleren.
Wat hebben we bereikt?
De gemeente heeft reguliere basistaken en wettelijke verplichtingen op het terrein van onderwijs zoals leerplicht, voor- en vroegschoolse educatie en het tegengaan van schoolverlaten. De deelname aan en kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie is verhoogd, zodat kinderen beter zijn toegerust voor het onderwijs. We hebben ons ingespannen om in samenwerking met de onderwijsinstellingen schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen en eraan bij te dragen dat alle leerlingen een startkwalificatie behalen. Er is ook uitvoering gegeven aan de zorgplicht voor huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs.
Uit de VVE monitor en het rapport van de onderwijsinspectie over de kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie in Eindhoven komt naar voren dat de gemeente samen met haar partners haar wettelijke taken voldoende tot goed heeft ingevuld. 93 Procent van de doelgroepkinderen is bereikt en het beleid van de gemeente wordt 'een voorbeeld voor anderen' genoemd. 230 Leerlingen hebben deelgenomen aan de tweede editie van de zomerschool. Zij hebben in de zomermaanden een lesprogramma gevolgd op meerdere locaties in de stad (SPILlocaties, de ontdekfabriek en bij asielzoekercentrum De Orangerie) om terugval in taal in de zomer te voorkomen. De gemeente heeft met SPILpartners de notitie Toekomst SPIL opgesteld, die de ambitie beschrijft voor de doorontwikkeling. Het verder vergroten van het bereik, het borgen van de kwaliteit en het versterken van ouderbetrokkenheid zijn hierbij belangrijke ambities, evenals de inbedding van SPIL binnen de sociale basis.
Er is regionaal in samenwerking met onderwijsinstellingen gewerkt aan de totstandkoming van een nieuw regionaal programma vsv/ jongeren in een kwetsbare positie (2016-2020). In het programma zijn afspraken tussen vo, mbo en de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant gemaakt met volgende focus:
- prioriteit aan betere resultaten voor 18+ jongeren door preventieve maatregelen in vo en mbo;
- extra aandacht voor overgangsmomenten;
- integrale begeleiding voor kwetsbare leerlingen, ook in de route naar een arbeidsplek;
- vanuit de RMC-functie van gemeenten (wettelijke taak) naast aandacht voor ‘nieuwe’ vsv’ers ook aandacht voor jongeren die meer dan 1 jaar geleden zijn uitgevallen;
- gezamenlijk beleid formuleren voor ‘spookjongeren’ (geen opleiding of startkwalificatie, maar ook geen uitkering of werk);
- gezamenlijk ambities in het kader van jeugdwerkloosheid formuleren en monitoren.
Er zijn acties uitgezet door gemeenten en scholen voor specifieke doelgroepen waar sprake was van een hoog percentage voortijdig schoolverlaten (voorbeelden: mbo 3/ 4, uitstroom Entree).
Na de zomervakantie 2016 is de functie van leerplichtplus uitgerold op alle Summa-scholen in Eindhoven. Onderzoek geeft aan dat veel 18+ leerlingen die voortijdig het mbo verlaten, voorafgaand aan dat moment al hebben verzuimd. De functie leerplichtplusambtenaar wil een oplossing bieden voor de aanpak van verzuim en schooluitval van de doelgroep 18+. Door de combinatiefunctie leerplicht/RMC op school aanwezig te laten zijn, kan verzuim direct worden opgepakt en is preventief handelen gemakkelijker geworden.
Huisvesting Onderwijs:
In 2016 heeft de gemeenteraad een nieuwe verordening voor onderwijshuisvesting vastgesteld. Dit gaf een
fundament aan de besluiten rondom vastgoed in het onderwijsdomein. Ook heeft de raad het Programma &
Overzicht 2017 vastgesteld en daarin zijn de (op basis van het Integrale Huisvestingsplan) overeengekomen
investeringen in schoolgebouwen beschikt. Omdat verbetering van onderwijshuisvesting een continue proces is,is
een start gemaakt met de voorbereiding van een modernisering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor de
periode na 2016-2019. Vanuit de wettelijke zorgtaak heeft de gemeente spoedaanvragen van behandeld en
beschikt. En gedurende 2016 is een proces doorlopen om de financiële kaders van zowel het IHP als een aantal
langer lopende projecten te herijken. Tenslotte is de pledge Schooldakrevolutie ondertekend
Voortgang projecten:
In 2016 zijn onderstaande scholen opgeleverd en in gebruik genomen:
Naam school | Planning Start | Beoogde oplevering | Werkelijke oplevering | Reden afwijking |
LE - Mgr Bekkers (Venetiestraat) | 2015 | 2016 | 2016 | Niet van toepassing. |
Vakcollege Eindhoven (voorheen VMBO de Burgh) . | 2014 | 2016 | 2016 | Onderzoek Gymaccommodatie nog niet afgerond. |
LE - De Boschuil renovatie schoolwoningen | 2011 | 2015 | 2015 | Fase 2 (uitbreiding) is komen te vervallen; Fase 3 (renovatie) is uitgevoerd |
In 2016 zijn onderstaande projecten in uitvoering:
Naam school | IHP Start | IHP oplevering | Beoogde cq Werkelijke oplevering | Reden afwijking |
IHP - Fusieschool Fits Philips | 2016 | 2017 | 2017 | Niet van toepassing. |
LE - Augustinianum | 2014 | 2016 | 2017 | Langere doorlooptijd ontwikkelproces. |
LE - Tarieq-Spilcentrum Kronehoef | 2015 | 2016 | 2017 | Ontwerpafstemming Welstand. |
LE - Reigerlaan | 2015 | 2016 | 2017 | Bezwaren vanuit de buurt. |
IHP - Onder de Wieken (Heraultlaan) | 2016 | 2017 | 2018 | Ontwerpfase kost meer tijd dan gepland. |
Onderstaande projecten zijn in voorbereiding genomen:
Naam school | IHP Start | IHP oplevering | Beoogde cq Werkelijke oplevering | Reden afwijking |
St Joriscollege (upgrade & nieuwbouw) | 2016 | 2018 | 2018 | |
Plein Helder / Anton Schellens (transformatie) | 2016 | 2018 | 2018 | Wij zijn samen met schoolbestuur OMO tot de conclusie gekomen dat de beoogde combinatie met de Aloysiusstichting bij nader inzien niet wenselijk is door het verschil in leerlingprofielen. |
Van Maerlant (upgrade & transformatie) | 2016 | 2018 | 2018/2019 | Zorgvuldig afronden van het onderzoek naar de monumentale meerkosten vroeg meer tijd. |
Christian Huygens College (transformatie) | 2016 | 2018 | 2018/2019 | Zorgvuldig afronden van het onderzoek naar transformatie Von Flotowlaan vroeg meer tijd. |
Lorentz Casimir Lyceum (upgrade) | 2016 | 2017 | 2017/2018 | Verschil van inzicht over de condities van voorfinanciering. |
Novalis (nieuwbouw) | 2016 | 2018 | 2018 | |
Eckart (upgrade) | 2019 | 2019 | 2019 | |
Stedelijk College (nieuwbouw) | 2017 | 2019 | 2019 | |
De Klapwiek (Normandielaan) | 2016 | 2018 | 2019 | Samenhang planning Onder de Wieken, die in 2018 wordt opgeleverd in plaats van 2017. |
Klimwijs/Gunterlaer | 2016 | 2018 | 2019 | Samenhang planning Onder de Wieken, die in 2018 wordt opgeleverd in plaats van 2017. |
’t Slingertouw (Waterlinie) | 2016 | 2017 | 2017 | In basisschool het Slingertouw is de gemeente in overleg met schoolbestuur SKPO om de lekkage op te lossen. De gemeente treedt als bouwheer op wegens samenhang met de lekkage. |
De Boschakker (Molijnstraat) | 2016 | 2016 | 2017 | Naar aanleiding van de raadsvragen en nadere toelichting op de A-avond op 15 november 2016 is de realisatie van 2016 naar 2017 doorgeschoven. |
De Regenboog | 2017 | 2017 | 2018/2019 | De Regenboog komt op de Rector Baptistlaan waar nu de Korenaer in gehuisvest is. Er is nog geen definitieve planning over de definitieve huisvesting van Korenaer en planning. |
De Vuurvlinder | 2017 | 2018 | 2017 | Vanwege de actuele noodzaak heeft het schoolbestuur Salto de gemeente verzocht om de uitbreiding in 2017 te realiseren. |
- Overige projecten:
Naam school | Planning start | Beoogde oplevering | Werkelijke oplevering | Reden afwijking |
De Tweelingen (Weegschaalstraat) | 2016 | 2017 | In afwachting van fase 2: keuze sporthal Eckart. | |
Troubadour (Maria v Bourgondielaan) | 2016 | 2018 | ||
De Korenaar (Gerritsonlaan) | 2016 | 2018 | ||
De Rungraaf/De Korenaer (Avignonlaan 11) | 2016 | 2018 | Eerder gewijzigde locatie (Castilielaan naar Avignonlaan) en inhoudelijke discussie Kind Educatie Centrum en onderzoek renovatie cq nieuwbouw. |
IHP: integraal Huisvestingsplan
LE: lopende projecten
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Transformatie van panden | ||
In het uitvoeringsprogramma IHP is naast nieuwbouw, ook upgrade en transformatie opgenomen. Vervolgens zijn deze begrippen verankerd in de nieuwe Verordening Huisvesting Onderwijs 2016. Daardoor kan bij herijking van het IHP ook op basis van dit type investeringen, bekostiging plaatsvinden. | ||
Uitvoeren spilevaluatie | ||
De notitie Toekomst SPIL, die de gemeente met SPILpartners heeft opgesteld, beschrijft de ambitie voor de doorontwikkeling SPIL en vormt het uitgangspunt bij het inregelen van de opgaven voor onderwijshuisvesting. In het verlengde daarvan hebben gemeente en SPIL-partners gewerkt aan contracten om beleids-afspraken op locatieniveau invulling te geven en eigendomsverhoudingen in te regelen. In de afgesproken gefaseerde aanpak zijn op momenten tussenresultaten bestuurlijk vastgesteld. Streven is om dit complexe traject in de zomer van 2017 af te ronden. | ||
Actualisatie Integraal Huisvestingsplan (IHP) | ||
| ||
Herziening verordening Huisvesting Onderwijs | ||
Bij de vaststelling van het IHP is afgesproken om de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs gemeente Eindhoven zo te wijzigen, dat de systematiek van het IHP er goed in zou passen. De Herziene Verordening is op 29 november 2016 door de Raad vastgesteld. Gelijktijdig met dit besluit is de OOGO-procedure vastgesteld, die vaststelt hoe gemeente en schoolbesturen hun Op Overeenstemming Gericht Overleg over de totstandkoming van een Verordening inregelen (een wettelijke verplichting). Tevens is door het college de gewijzigde beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs gemeente Eindhoven 2016 vastgesteld. | ||
Programma en Overzicht voorzieningen huisvesting onderwijs | ||
In 2016 heeft de raad het college het Programma & Overzicht 2017 vastgesteld, waarin o.a. de (mede op basis van het IHP) benoemde investeringen in schoolgebouwen zijn beschikt. Ook zijn in 2016 enkele spoedaanvragen behandeld. |
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
% deelname VVE kinderen met indicatie | 91% | 90 | 93% |
% deelname VVE kinderen zonder indicatie | 74% | 70% | 75% |
Aantal VSV | 369 | 362 | 342 |
% leerlingen met een startkwalificatie | 87,62% | 87% | 87,83% |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
% deelname VVE kinderen met indicatie | Realisatie 2015: Van de geïndiceerde peuters van 2 jaar en 6 maanden tot 4 jaar volgt in 2014 91% VVE aanbod. |
% deelname VVE kinderen zonder indicatie | In de begroting 2016 is deze indicator niet goed verwoord en zijn de begrotingscijfers gebaseerd op % deelname VVE kinderen (met en zonder indicatie). Dit is correct opgenomen in begroting 2017. Realisatie 2015: van alle peuters van 2 jaar en 6 mnd. tot 4 jaar (met en zonder indicatie) heeft 74% deelgenomen aan VVE in 2014. Realisatie 2016: van alle peuters van 2 jaar en 6 mnd. tot 4 jaar zonder indicatie heeft 64% deelgenomen aan VVE in 2015. |
Aantal VSV | Realisatie 2016: 342 voortijdig schoolverlaters in schooljaar 2015-2016 uit Eindhoven (gebaseerd op indicatieve cijfers DUO van 1 oktober). Eind februari heeft OCW de voorlopige cijfers gepubliceerd voor het schooljaar 2015/2016. De uitsplitsing per gemeente volgt eind maart. Tot die tijd baseren we ons op indicatieve cijfers, die door DUO worden aangeleverd. Op 1 oktober 2016 telt de regio Zuidoost-Brabant, volgens de indicatieve cijfers van 1 oktober 2016, 1.155 potentiële voortijdig schoolverlaters. |
% leerlingen met een startkwalificatie | Realisatie 2015: Realisatie 2016: |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -49.081 | -52.586 | -3.505 |
Baten | 13.173 | 15.017 | 1.844 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 10.645 | 9.675 | -970 |
Resultaat | -25.263 | -27.894 | -2.631 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Voor en vroegschoolse educatie (VVE) | 521 | 15 | 536 | N | |
In het najaarsbericht is voor de gemeentelijke VVE middelen een onderbesteding gemeld van €0,8 miljoen. Vanwege enkele claims is deze vrijval bijgesteld naar € 0,5 miljoen. | |||||
Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) | -29 | 29 | 0 | N | |
De afwijking in de hogere lasten (-€29.000) is opgevangen door de aanvullende rijksmiddelen (+€29.000). | |||||
Regionale meld- en coördinatiecentra (RMC) | 184 | 184 | N | ||
De geactualiseerde rijksmiddelen (€30.000) zijn niet in de begroting verwerkt. Daarnaast is de terugbetalingsverplichting bijgesteld met €154000. Deze personeelskosten zijn geboekt onder indirecte kosten. | |||||
Huisvesting Onderwijs | -471 | -205 | 676 | 0 | N |
Binnen Huisvesting onderwijs (CP 1301) is sprake van een gesloten systeem. Voor- en nadelen zijn gekoppeld aan storting/onttrekking reserve huisvesting. Belangrijkste oorzaken zijn de onderschrijdingen op kapitaallasten als gevolg van achterblijvende investeringen, minder schades dan begroot. Tegelijkertijd zien we overschrijdingen op gemeentelijk belastingen, kosten leegstaande schoolgebouwen en achterblijvende inkomsten op gehuurde lokalen in schoolgebouwen. | |||||
Huisvesting Internationale School Eindhoven (ISE) | -139 | 1.689 | -1.282 | 268 | N |
Betreft enerzijds onderzoekskosten rekenmodel, anderzijds uitvoering garantstelling betalingsverplichting duitse woningen. Daarnaast is een bedrag vanuit de voorziening vrijgevallen en overgeboekt naar de reserve. Daarnaast wordt de binnen de reserve de rente toevoeging berekend op basis van de werkelijke stand reserve. De rente toevoeging is lager omdat de stand lager is dan was begroot. | |||||
Projecten maatschappelijk Nut Huisvesting Onderwijs | 364 | -364 | 0 | N | |
Betreft nieuwbouw Vakcollege Eindhoven (voorheen VMBO De Burgh). Realisatie in 2016 waarvan de financiële eindafrekening in 2017 zal plaats vinden. | |||||
Indirecte kosten | -685 | -685 | N | ||
Doorbelasting indirecte kosten betreft met name personele lasten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Overige afwijkingen | -71 | 132 | 0 | 61 | N |
Afwaardering Vastgoed - von Flotowlaan | -2.995 | -2.995 | N | ||
Het gebouw aan de Von Flotowlaan is in 2016 aan de gemeente Eindhoven geleverd. Bij de aankoop van dit gebouw was de intentie om het geheel voor onderwijs te gaan gebruiken. Op basis van de huidige intenties/ bestemming (deel maatschappelijke functie /deels herontwikkeling) zal voor dat deel van het terrein dat niet gebruikt gaat worden voor het Huygens Lyceum (=onderwijsfunctie) en herontwikkeld kan worden, voor de getaxeerde markt/herontwikkelingswaarde wordt overdragen aan Grond. Dit heeft tot gevolg dat er een bedrag dient te worden afgewaardeerd, zijnde het verschil tussen herontwikkelingswaarde versus huidige boekwaarde. | |||||
Totaal | -3.505 | 1.844 | -970 | -2.631 |