Economie, cultuur en sport
Van Abbemuseum
Inleiding
Het Van Abbemuseum is, als een van de meest vooraanstaande musea voor moderne en hedendaagse kunst in Nederland, een internationaal erkend topinstituut. Het museum schakelt tussen lokale betrokkenheid en internationale ambitie. Daardoor draagt het zowel bij aan een aantrekkelijk leefklimaat als ook aan een brede toppositionering van Eindhoven in de internationale kunstwereld. Het museum richt zich op een breed lokaal, nationaal en internationaal publiek. Het museum verzamelt en beheert een internationale topcollectie, doet onderzoek, produceert tentoonstellingen met werk van derden en van de eigen collectie binnen en buiten de muren van het museum en ontwikkelt kunstgerelateerde projecten met partners uit kunstcultuur, bedrijfsleven, educatie en gezondheidszorg.
Een meerderheid van de fracties gaf in december aan om nu niet voor de verzelfstandiging van het Van Abbemuseum te kiezen. Op 13 december 2016 is besloten om voor de zomervakantie van 2017 het nieuwe beleidsplan van het museum te bespreken, inclusief een advies van de SCE.
Wat hebben we bereikt?
2016 stond voor het Van Abbemuseum grotendeels in teken van het 80 jarig jubileum.
Om dit te vieren was het museum van 14 tot en met 17 april 80 uur non-stop geopend. Het programma bood voor elk wat wils; van overnachten in het museum voor leerlingen van basisscholen tot een filmnacht, een speciale editie van de Young Art Night, een talkshow, workshops en discussies. Ook werd dit weekend de tentoonstelling De jaren 80 geopend, waarvoor we samenwerkten met onze partners van de Europese museumconfederatie L’Internationale. Zowel het jubileum als de tentoonstelling waren duidelijk zichtbaar met onder meer posters op alle NS stations en in het straatbeeld van Eindhoven. Ook de pers besteedde er veel aandacht aan.
2016 was ook het jaar waarin diversiteit en inclusiviteit hoogtij vierden. Zo was er een stijgend aantal bezoekers voor ons Special Guests programma voor mensen met beperkingen en een drukbezocht symposium in december. Een nieuw project als Queering the Collection schonk juist weer aandacht aan de LHBT gemeenschap. Ook werden er met Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Brabant Centraal en AZC De Orangerie diverse nieuwkomersactiviteiten georganiseerd.
Het museum is er ook in 2016 in geslaagd om zowel inhoudelijk als financieel koers te houden volgens het beleidsplan.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Aantal bezoekers Van Abbemuseum | 95.786 | 95.000 | 94.656 |
Aantal bezoekers in Eindhoven / Buitenland | 6.400 / 361.451 | 7.500 | 7.400 / 253.750 |
Aantal bezoekers online Website | 402.043 | 330.000 | 485.866 |
Aantal bezoekers online Social media | 43.358 | 44.000 | 58.328 |
Opmerkingen bij Effectindicator: | |
Aantal bezoekers Van Abbemuseum | |
Aantal bezoekers in Eindhoven / Buitenland | Aanvullend nationaal : In het Stedelijk Museum bezochten 232.899 bezoekers het museum tijdens de tentoonstelling "Opwinding" samengesteld door Rudi Fuchs, met een grote bijdrage uit de collectie van het Van Abbemuseum. |
Aantal bezoekers online Website | |
Aantal bezoekers online Social media | |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Verzorgen tentoonstellingsprogramma op internationaal niveau | ||
We verzorgen een tentoonstellingsprogramma op internationaal topniveau in oud- en nieuwbouw van het Van Abbemuseum. Hierbij werd ook dit jaar in de nieuwbouw op vijf etages gefocust op collectiepresentatie met 600 werken uit de collectie en in de oudbouw ligt de focus op een tentoonstellingsprogramma dat aansluit bij de nationaal en internationaal vooruitstrevende positie van het Van Abbemuseum. | ||
Samenwerken met partnerinstellingen, kennisinstellingen en bedrijven uit de regio | ||
We werkten in 2016 intensief samen met partnerinstellingen, kennisinstellingen en bedrijven uit de regio, zoals de Design Academy Eindhoven, GLOW, Tromp Concours en Biennale, EHV 365, Holst Center, Baltan, Architectuur Centrum Eindhoven, TAC, GGzE, Onomatopee, Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Brabant Centraal, AZC De Orangerie, TU/e, Muziekgebouw en het social design netwerk Umbrella. | ||
Aanbieden educatief programma | ||
Ook de samenwerking met scholen kon worden versterkt. In 2016 bezochten 10.150 scholieren het museum (in vergelijk met 8.004 in 2015). Het (oude en nieuwe) educatieve aanbod bij tentoonstellingen wordt bij alle leeftijden gewaardeerd en waargenomen. Zo draagt educatie bij aan de maatschappelijke taak van het museum, kennisuitwisseling en experiment. | ||
In stand houden internationaal netwerk met topmusea en kennisinstellingen | ||
We hebben het internationale netwerk met topmusea en kennisinstellingen in de hele wereld in stand gehouden en uitgebreid waar het kan, zoals via het Europese netwerk L’Internationale. Als ambassadeur voor de innovatieregio Eindhoven bieden we zowel onze curatorische kennis in universiteiten wereldwijd aan als ook onze collectie en tentoonstellingen in musea wereldwijd. | ||
Uitbreiden cultureel ondernemerschap | ||
We hebben het cultureel ondernemerschap verder uitgebreid door collectiemobiliteit, co-producties, fondsenwerving, sponsoring, verhuur van locatie en kennis aan derde partijen. |
Prestatie indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2016 | |
Aantal tentoonstellingen etc. binnen de muren van het museum | 26 | 30 | 25 |
Aantal tentoonstellingen etc. in Eindhoven | 4 | 3 | 6 |
Aantal tentoonstellingen etc. in buitenland | 3 | 0 | 3 |
Aantal online campagnes | 2 | 3 | 3 |
Opmerkingen bij Prestatie indicator: | |
---|---|
Aantal tentoonstellingen etc. binnen de muren van het museum | Naast de wisselende tentoonstellingen is er ook een zeer grote collectiepresentatie met jaarlijkse wisseling van de eigen collectie en nieuwe aankopen voor de collectie van het museum. |
Aantal tentoonstellingen etc. in Eindhoven | |
Aantal tentoonstellingen etc. in buitenland | |
Aantal online campagnes |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2016 | 2016 | 2016 |
Lasten | -5.878 | -7.112 | -1.234 |
Baten | 1.095 | 2.082 | 987 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 247 | 247 |
Resultaat | -4.783 | -4.783 | 0 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Resultaat | Structureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Bezoekersinkomsten | -70 | 68 | -2 | ||
Het saldo van de bezoekersinkomsten ligt praktisch in lijn met de gemeentelijke begroting ondanks de jaarlijkse indexering. Het nadeel op de lasten betreft de inkoop van de museumjaarkaarten (N € 70.000), die erg populair blijft. | |||||
Bezuinigingsopdracht | -65 | 67 | 2 | ||
De bezuinigingsopdracht ter hoogte van €490.000 is ingevuld door extra opbrengsten op gebied van advies- en curatorische werkzaamheden van onze stafleden aan derden, bruikleen van werken uit de collectie, verhuur en verkopen in de museumwinkel. Door de toename in activiteiten zijn de hieraan verbonden kosten/inkoop ook gestegen. Collectie Beheer en Behoud laat een groot voordeel zien door een flinke stijging van de bruikleenopbrengsten. Dit leidt tevens tot hogere verzekeringskosten omdat het belangrijke werken betrof. Er is geïnvesteerd in externe expertise voor organisatie-ontwikkelingen. Door interne efficiency en besparingen op alle overige kosten is de bezuinigingsopdracht geheel ingevuld. (Begrotingstechnisch is de bezuinigingsopdracht als stelpost op de baten ingebracht.) | |||||
Mutatie reserves | -1.099 | 852 | -247 | ||
De onttrekkingen uit de reserves zijn gebaseerd op realisatie. Deze geldstromen hebben betrekking op het verwerven van kunstwerken en het organiseren en realiseren van tentoonstellingen en laten een zeer actief beleid zien. De baten en lasten zijn begrotingstechnisch gesaldeerd verwerkt, op basis van inschatting. Bij de baten is zichtbaar dat er veel inkomsten van derden zijn geworven gedurende 2016 om extra budget te creëren voor de aankoop van kunst en het maken van tentoonstellingen. De reserves hebben een egaliserende functie en de mutaties passen geheel in het beleidsinhoudelijke kader van het museum. | |||||
Overig | |||||
Totaal | -1.234 | 987 | -247 |